Thread Tools
Jun 15, 2006, 01:27 PM
Thread OP
Build Log

Byggprojekt – ”BLK2” för X5J-eXtreme!

Hejsan!

Tänkte visa i ord och bild (mest bild) ett byggprojekt på en mycket lätt EL-Seglare med SP400:a som är tänkt för ”posttävlingen” X5J-eXtreme där det är mycket fördelaktigt att flyga med SP400:a.

Tidigt i vintras så slängde jag ihop BLK1 som tyvärr inte längre finns bland oss. Med ”1:an” fick jag positiv erfarenhet av ”rörkropp” och dess fördelar. Bla, kroppen blir mycket lätt eftersom det knappt inte finns någon ”materia” som väger. Lättviktare är inte fel om man är ute efter bra stigprestanda utan att ha massor av ”Watt” Men visst får man bekymmer om det blåser för mycket med en lätt kärra, men då får man flyga med något annat!

”BLK” nr 1 hade följande setup: SP400:a, 3:5 växel, 11x6 snurra och 3cells PQ XP1200 LiPo. Flygvikt 415 gram. Runt 8-9m/s i medelstig med ca 12m/s som bäst. Riktig bra prestanda för att vara 400:a!

Nu till ”BLK2”! Denna kommer ha inte ha någon växel utan det blir direktdriven 400:a med 6x3 snurra och 3cells LiPo, vilken storlek bestäms efter jag testad vilken som ger mest ”watt” i förhållande till vikt.

När det gäller vingen till BLK:n så blir det ett beprövat kort, Softik 1,4 vinge som även ”1:an” flög med, men till detta projekt så har jag beställt en ny lös vinge från Animatech.

Ja, nu kör vi igång med lite bilder på bygget, mera kommer efterhand!

Mvh. Johan
Last edited by Johan L; Aug 28, 2006 at 11:50 AM.
Sign up now
to remove ads between posts
Jun 18, 2006, 05:37 PM
Thread OP
Hej igen!

”BLK2” projektet har legat nere några dagar nu, men nu är jag igång igen. Jo, jag var kikade lite på IGG:s Storsegelträff i helgen vilket resulterade i lite bilder som ni hittar här!

”Vanliga” EL-Segelkroppar brukar ju ha mer eller mindre utrymme för ackar. Men på detta bygge när det egentligen inte finns någon ”kropp” så får man anpassa utrymmena efter vilken Ack man tänker använda, i detta fall LiPo. Så innan jag kan gå vidare med bygget/konstruktion måste jag bestämma vilken av mina LiPos som ger mest effekt i förhållande till vikten.

Följande ”lätta” LiPos är aktuella.

PQ-1200XP-3S vikt 105g
2 parallellkopplade PQ-400XP-3S vikt 80g
FP EVO20 800mAh 3s vikt 75 g
(vikter med kontakt)

När jag testar Ackar/setuper så använder jag en ”Power Analyzer Plus” (från MFT) för att få ut exakta data/värden både ”On line” och på diagram i Datorn. Helt suveränt hjälpmedel när man vill testa Ackar och optimera fram bästa Setuperna!

Vid denna test av lämplig LiPo så belastade jag med ca 15Amp vilket borde stämma någorlunda med vad en 400:a med 6x3 och 3S LiPo drar. Och för att få ut lite ”extra” Watt ur Ackarna så förvärmde jag dom efter laddning till ca 30grader. Sedan belastade jag Ackarna i 45 sekunder vilket är den motortid som ska (borde?) räcka för att nå ca 350 meter, varför just 350m? Jo, det är den höjden som brukar räcka för att flyga fullt 10min utan termik med aktuell vinge och vikt.

Vilken LiPo blev det nu till ”BLK:n”? Vet faktisk inte än! Som väntat fick PQ 1200:an bäst resultat, men är både lite tyngre och större än dom andra. FP 800:an lägger vi åt sidan eftersom den fick sämst resultat. Så valet står mellan PQ 1200:an eller PQ 2x400:an. Den sistnämnda är ju parallellkopplad vilket gör att man kan ”flytta isär” paketen för lite alternativa ”installationer”

Jag får grubbla lite över fortsättningen till nästa gång.

Mvh. Johan
Jun 20, 2006, 04:46 PM
Thread OP
Rätt ska vara rätt!

I förra inlägget där jag redovisade testresultat på mina LiPos så fick FP 800 EVO20 sämst resultat. Detta är fel! Jag kom på att ”FP:n” inte varit riktigt urladdad på några laddningar jämfört med dom andra. Så efter 2 urladdningar och laddningar har jag gjort 2 nya test av ”FP:n” vilket resulterade i att vid första testet så hamnade ”FP:n” marginellt under PQ 2x400:an i Watt. Andra testet så förvärmde jag ”FP:n” till ca 35grader och fick aningen bättre resultat än PQ.

Tja, vad ska man säga om detta? Först så ser man hur viktigt det är att ha full koll på sina Ackar och vilken status dom har, samt vid tester se till att alla ackar har samma förutsättningar. För det andra så var det nya testresultat mycket välkommet eftersom ”FP:n” passar som handsken där den ska placeras! – På ett ganska ovanligt ställe. Ni får se snart!

Mvh. Johan
Jun 21, 2006, 04:09 PM
Thread OP
Har ni tänkt på att det faktiskt finns massa ”tomutrymmen” i en vinge. Detta tänker jag utnyttja på ”BLK:n” och placera Ack, reglage och RC i vingen! På detta sätt slipper jag helt tänka på att fixa till någon plats på röret för ovanstående prylar, samt borde spara lite vikt.

Innan jag bestämde mig för att lägga prylarna i vingen så blev det allt en hel del mätande och funderande om allt får plats på ett bra sätt, vilket jag tror det kommer göra?

Så ja, nu fortsätter vi med det praktiska. Eftersom jag valt att bygga på en färdig vinge så får det bli lite modifieringar för att få plats med grejorna. Så det var bara att sätta kniven i den fina Softikvingen och ta bort mittdelen för att på nytt bygga upp en mer anpassad ”låda”

Nu får bilderna ta över för denna gång! Fortsättning följer!

Ha en trevlig midsommar!
Jun 28, 2006, 08:07 AM
Thread OP
Hejsan!

Denna gång blir det bara några bilder på hur bygget fortlöper!
Last edited by Johan L; Jun 28, 2006 at 04:41 PM.
Jun 29, 2006, 05:33 PM
Thread OP
Näpp… Knappt inget byggande idag utan lite DLG-flygande fick det bli med min Simply Cool i det fina vädret!

Visst har vi alla olika planer o mål inom Segel, kolla denna sida!

Mvh. Johan
Jun 30, 2006, 12:22 PM
Tjusigt bygge!¨
Riktigt smart att lägga acc och reglage,mottagare i vingen , det blev ju superslim.
Gillar ditt fina motorfäste med :-)
Eje
Jun 30, 2006, 05:11 PM
Thread OP
Hej ”El-Eje”!

Kul att ”se” dig här! Ja, lite ”nytänkande” är alltid spännande och roligt att pröva! Jag är själv mycket nyfiken på hur ”BLK:n” utvecklar sig, eller rättare sagt ”konceptet” med allt i vingen. Med dagens mycket små o lätta prylar så öppnar sig trevliga möjligheter till ”annorlunda” och särskilt lätta modeller.

Motorfästet! Tja, det blev nästan löjligt enkelt och funktionellt! Ibland lönar det sig inte att krångla till det.

Nu till bygget, som även idag fått vila. Men aktuell omg i X5J-eXtreme håller på ända till tisdag så jag kanske hinner färdigt med ”BLK:n” och ser vad den går för. Vi får se vad det tar vägen? Jag har ju annat att flyga med om jag inte orkar göra ett byggryck.

Mvh. Johan
Jul 04, 2006, 04:52 PM
Thread OP
Hej alla ”projektbesökare”!

Egentligen var det meningen att fortlöpande visa vad jag pysslat med, men nu är
”BLK:n” färdig och redan hårdtestad i X5J-eXtreme omgången jag flög i kväll! Fick slita som bara den för att hinna färdigt, och med det har jag inte hunnit skriva något sista dagarna. Så bilderna får visa vad som är gjort och hur det blev!

Hur flög BLK:n nu då? – Helt underbart! Med den klart godkända flygvikten på 345gram !!!! så fick den HLG-känsla! (Vilket är trevligt så länge det inte blåser för mycket) Bra prestanda blev det också! Mätte upp med logger idag ca 6-7m/s i medelstig och 10m/s som bäst. Dagens medelstig går säkert att förbättra eftersom jag ännu inte flugit in mig på BLK.ns ”bästa stigvinkel” och sjabblade allt en hel del idag vid stigen.

En märklig grej är att BLK:n ”blev rätt” med en gång, finns faktisk ingenting som behöver ändras/rättas tills till nästa flygning! – Kul när man lyckas direkt! Så nu är det bara att flyga på och blicka fram i mot kommande och påbörjade El-segelprojekt. Tex Softik Maxi med EL som jag börjat lite smått med, samt ett ”pinnprojekt” som BLK:n, fast med borstlöst och 10celler. Men dessa projekt får bli senare eftersom det ligger en annan trevlig Seglare i hobbyrummet som väntar på att bli påbörjad – En läcker Blaster DLG från RC-Teknik!

Mvh. Johan
Apr 14, 2007, 01:47 AM
Serbia Moderator
molenjin's Avatar

Aussie Model Forum

This is such an interesting project! The construction is, I would say, quite "minimalistic", but the model must be a great flier. Unfortunatelly I cannot understand Swedish - I am from Brisbane, Australia. I would like to present this model through an article on my Aussie Model Forum:

http://www.aussiemodelforum.com

...but I would need 10-15 lines of text in English. If you can provide it, I would be very grateful.

Cheers,
[email protected]
Brisbane Australia
Jul 27, 2007, 01:05 AM
Serbia Moderator
molenjin's Avatar
No answer so far.. pitty..
Sep 17, 2007, 12:55 PM
<- Balsa flies better ->
wolw's Avatar
Vilket kul bygge

Fast som molenjin skriver, det förtjänar att ligga på engelska så fler kan ta del av det.

molenjin, if it's OK with Johan I'll be happy to translate for you.

Peter
Sep 17, 2007, 10:59 PM
Serbia Moderator
molenjin's Avatar
That would be great, thanks!
Miroslav, Brisbane
http://www.aussiemodelforum.com/

Oct 01, 2007, 10:52 AM
Thread OP
Hej Peter!

Ja, tyvärr så är inte mina kunskaper i Engelska tillräckliga för att översätta på ett bra sätt så för mig är det helt ok om någon vill hjälpa till!!

Mvh. Johan

Quick Reply
Thread Tools