Shop our Airplanes Products Drone Products Sales
Thread Tools
May 17, 2006, 09:25 PM
S.A.D. member
ivanc's Avatar
Build Log

S.P.A.D. Тренер CoroStar 40 - собствен дизайн


Това е българската версия на темата от Aircraft - Fuel - Airplanes > Fuel Plane Talk, My first plane design.

Проектирах и изработих модела в края на януари - началото на февруари 2005 г. - преди около година и половина. Идеята да го направя (а и конструирам ) не беше много спонтанна. По това време летях вече с четвъртия си модел - започнах с електрическия SuperStar EP. Поради не съвсем достатъчната мощност на стандартния електромотор и NiCd батерии си взех още един тренер - Hobbico Hobbistar 60. Тъкмо започнах да изпълнявам акробатика с него и той претърпя злополука във въздуха - загуби едното си крило в полет поради флатер на десния елерон - малко множко му дойде двигателя с обем 12 куб. см. (.75 куб. инча ). На мястото на Hobbistar-а си взех Sig FourStar 40 - този в аватара ми. С него вече смело навлязох във въздушната акробатика. Четвъртият ми модел беше S.P.A.D. комбат - за въздушен бой.

За тези, които не знаят, S.P.A.D. означава Simple Plastic Airplane Design - прост пластмасов самолетен дизайн. Материалите, които се използват са PVC тръба и коропласт с различна дебелина - най-често 2 мм и 4 мм.

Та по него време (януари 2005 г.) мислех да взема Hobbico Avistar или Tower Trainer 40 на Tower Hobbies (вторият е на доста ниска цена ) за да уча на него моя син как да лети и по-нататък да продължи с FourStar 40, който вече имах.

Но месец преди това завърших и започнах да летя със S.P.A.D. комбатния модел с двигател около 5 куб. см. (.32 куб. инча ). Удиви ме простотата на конструкцията и бързината с която се строи моделът.

И така, както тук казват, написах си домашното, т.е. проучих какви конструкции има за S.P.A.D. тренери и си харесах модела Debonair от http://www.spadtothebone.com/SPAD/Debonair/index.html. Свалих и разпечатах "чертежите" и указанията и започнах да ги чета и разучавам. Навлизайки в детайлите по модела реших да постъпя по друг начин - сам да конструирам модела. Исках да е по-голям - резултатът е тренерът, който направих.

Облетях го на 5 февруари 2005 г. (събота ) без никакви проблеми. За двата почивни дни (събота и неделя ) направих 10 полета при вятър около 16 км/ч (4-5 м/с ) с пориви до 32 км/ч (10 м/с ). Направих повече от 15 излитания и кацания, някои от които бяха далеч от идеалните , но дори не успях да счупя витлото, както и около 10-тина докосвания на пистата.

Технически характеристики:
Разпереност: 1626 мм (64")
Хорда: 292 мм (11.5")
Площ: 53,7 кв. дм. (832 sq.in.)
Дължина: 1334 мм (52.5")
Тегло: 2775 г (6.13lbs.)
Натоварване: 51,7 г/кв. дм. (17.0oz./sq.ft.)
Двигател: Tower .40 ABC (пълен еквивалент на O.S. .40FP - предшественика на O.S. .40LA)
Витло: APC 10x6 (по-късно сменено с Master Airscrew G/F-3 11x5)








Както се вижда от снимката, дори и териерът ми Тери се интересува от модела

Следва...

Иван
Last edited by ivanc; May 19, 2006 at 02:19 PM.
Sign up now
to remove ads between posts
May 19, 2006, 12:54 PM
Registered User
DuskWolf's Avatar
Изглежда чудесно! Можеш ли да дадеш някакви ТТ данни за самолета - размах, полетно тегло и т.н.?
May 19, 2006, 02:18 PM
S.A.D. member
ivanc's Avatar
Quote:
Originally Posted by DuskWolf
Изглежда чудесно! Можеш ли да дадеш някакви ТТ данни за самолета - размах, полетно тегло и т.н.?
Те са точно преди снимките. В другата тема (на английски с препратка към нея в началото на темата ) съм публикувал и четеж, който ще публикувам по-късно и в тази тема. Всъщност ще публикувам тук на български всичко свързано с модела от другата (на английски ) тема.

Иван
Last edited by ivanc; May 21, 2006 at 09:04 PM.
May 21, 2006, 09:29 PM
S.A.D. member
ivanc's Avatar
Материали, от които е изработен моделът:

Тяло: PVC водосточна тръба с размер 60 мм
Долни панели на крилото, опашно оперение: Коропласт с дебелина 4 мм. Кухините са успоредни на осите на завъртане на елероните, верт. и хориз. стабилизатори.
Горни панели на крилото: Коропласт с дебелина 2 мм. Кухините са перпендикулярни на оста на завъртане на елероните. Коропластът е прорязан в зоната на атакуващия ръб за да може да се огъне около дървената летвичка с кръгло сечение с диаметър 6 мм, която се намира на атакуващия ръб. Летвичките са общо две на брой, всяка с дължина 813 мм (32 инчa).
Главно надлъжно ребро на крилото: Състои се от четири летвички - дървени метри - всяка с дължина 813 мм (32 инчa). Залепени са помежду си с три парчета шперплат с дебелина 12 мм (0,5 инчa) - едно в средата, което свързва четирите летвички и задава дихедъра, и по едно във всеки край на крилото. За залепването използвах 30-минутно епоксидно лепило, тъй като прониква по-добре в дървото от 5-минутното и сглобката става по-здрава.
Ребро за закрепване на моторамата (Firewall): Изработено от 12 мм (0,5 инчa) шперплат. В средата направих отвор с диаметър 25 мм (1 инч ) за гърлото на резервоара за гориво.
Основа за колесника: Направих я от шперплат с дебелина 12 мм (0,5 инчa) и го залепих към дъното на тялото с цианкрилатно лепило (CA). Поставих 4 глухи гайки (самозабиващи се в дървото при затяганe). За колесника използвах такъв на Great Planes за модел с размер 40.

Всички детайли с изключение на изрично указаните по-горе, залепих с CA използвайки ускорител.

Ето и чертеж на модела:
Jun 02, 2006, 04:49 AM
Registered User
Много е симпатичен този модел.Видях и другите от споменатия сайт и ми се струва,че в България май сме позабравили да се забавляваме.
Г.Янев
Jul 07, 2006, 01:12 PM
S.A.D. member
ivanc's Avatar
Имах запитване относно изработването на крилото, поради което ще се опитам да го опиша.

Крилото е изработено като едно цяло. Основата е надлъжника. Състои се от четири плоски летви - всъщност това са метри с дължина един ярд = 3 фута = 36 инча = 914,4 мм. Те са скъсени до дължина 32 инча = 812,8 мм всяка. В средата на крилото се намира парче от шперплат дебел половин инч = 12,7 мм, което задава дихедъра. От всяка страна на това парче шперплат се залепват краищата (вътрешните, които са леко скосени заради дихедъра ) на тези четири летви. За допълнителна якост залепих още две къси (с дължината на дихедърното парче шперплат ) парченца от летвата от всяка страна на сглобката - получи се нещо като сандвич - късо парче летва, краищата на две от дългите летви, шперплатовото дихедърно парче, краищата на другите две дълги летви и накрая второто късо парче летва.

Близо до другите краища на дългите летви залепих по едно парче от същия щперплат, които държат летвите на същото разстояние (12,7 мм ) една от друга и не позволяват на цялата конструкция да се огъва.

Та това е надлъжникът.

Обшивката е от четири парчета коропласт. Те са две по две еднакви - две с дебелина 4 мм за долната част на крилото и две с дебелина 2 мм за горната част. Долните парчета (4 мм ) не се огъват. В задната си част (изходящия ръб ) са оформени елероните - отрязва се парче (с широчината на разстоянието между два отвора на материала ) от материала само от горната страна (някои режат долната ) - долната страна играе ролята на панта. За малко да пропусна - отворите в коропласта на долните парчета са по дължината на крилото, докато тези на горното са по ширината на крилото - напречно на долните.
Долните парчета коропласт (дебели 4 мм ) са залепени към надлъжника с каноконлит.

Горните парчета коропласт започват от предната част на долните парчета - залепени са с каноконлит за тях (от долната страна на коропласта дебел 4 мм ) и образуват атакуващия ръб на крилото с помощта на летвичка с диаметър 1/4 инч = 6,35 мм (6 до 8 мм ще е добре ). В зоната на огъването съм прорязал коропласта от вътрешната страна (спрямо крилото ) за да може да се огъне около летвичката. Летвичката и коропластът са залепени един към друг също с каноконлит. После коропластът с дебелина 2 мм е залепен към надлъжника (отново с каноконлит ), така че да се оформи "красива" извивка на профила. Накрая коропластът с дебелина 2 мм е залепен близо до оформената панта на елерона към долното парче (дебело 4 мм ) - пак с каноконлит.

Първо направих (обших ) едната половина, тримерих горното парче коропласт в средата на крилото, след което повторих процедурата за другото полукрило.

Най накрая залепих още едно парче коропласт с дебелина 2 мм в средата на крилото - върху мястото на снаждане на двете горни парчета коропласт. То трябва да е с отворите по дължината на крилото (перпендикулярно на горните парчета коропласт ) и достатъчно широко за да може ластиците за закрепване на крилото към модела да лягат върху него. В двата края (атакуващ и изходящ ръб ) на това парче вкарах метална тел - да дава допълнителна якост срещу впиване на ластиците в коропласта.

Може да се сложи едно серво за елероните в средата върху крилото - тогава ластиците се поставят неудобно, защото трябва да се прокарват под тягите. А може да се сложат две сервота от долната страна на крилото и изнесени малко навън от тялото - тогава го няма проблемът с по-трудоемкото поставяне на ластиците, както и може да се програмират флаперони, спойлерони и диференциал.

Иван
Jul 10, 2006, 02:46 AM
Registered User
Иване,ако правилно съм те разбрал,имаш и въздушен бой ,правен с подобни материали.Ако имаш време - би ли дал своята оценка за подобен модел.
Jul 10, 2006, 09:28 AM
S.A.D. member
ivanc's Avatar
Ами ще започна от там, че моделът за въздушен бой беше четвъртият ми модел. Управлява се много лесно (няма верт. кормило - eлерони, елеватор и газ ). Лети в посоката в която е насочен - няма тенденция да се хоризонтира сам като тренерите горноплощници, но с малки отклонения на контролите е лесен за пилотиране. Когато ги правех преди повече от година започнах два модела за въздушен бой. Единият завърших напълно, а вторият до 90%. Първият модел е с четвъртото си тяло след три неудачи. Две от тях бяха при среща със земята - първата среща беше по време на бой - така се бях улисал, че реших да атакувам другия модел отгоре - гмурнах моя модел на пълна газ, но не успях да го изхоризонтирам навреме и го буторясах в земята. Едната (последнатa) авария със същия модел беше във въздуха - летяхме с три модела за въздушен бой но не да се биеме, а да летим във формация. Единият модел поизостана на един от завоите и реши да ни настигне на пълна газ. Аз бях отзад и колегата не успя да прецени скоростта си та мина директно през моя модел. И двата модела полетяха към земята - моето крило се заплете с другия модел, тялото падна само на земята, а двигателят се изстреля 40-50 метра напред (моторамата се счупи ). Около 30-40 минути търсехме мотор, резервоари, моето тяло и карбураторът на другия модел (и той се отдели от моторa). Беше много ефектен сблъсък! След седмица-две и двата модела бяха пак в експлоатация - аз направих ново тяло и смених зъбни колелета на едно от сервотата, а колегата купи нова задна капачка (с иглатa) и карбуратор за мотора.

Всичко това го описвам за да покажа колко издържливи са тези модели на удари със земята и сблъсъци във въздуха. А емоцията от въздушния бой е неописуема! Въпреки, че целта е да се среже лентата зад модела, на практика ние гоним другите модели, а не лентите. Въпреки това рязането на ленти е доста трудно и в по-голямата си част чист късмет, а вероятността за сблъсък между моделите още по-нищожна. Когато организираме въздушни боеве гледаме да сме повече модели във въздуха - 5-6 - за да е по-ефектно. Адреналинът тогава скача неимоверно!

Иван
Jul 11, 2006, 01:04 AM
Registered User
Благодаря ти много за информацията.Някои детайли от информацията ти ме накараха да се досетя, че комбат не означава непременно кордов модел.Направих бърза справка със сайта за СПАД моделите и разбрах,че съм допуснал обичайната за български моделар грешка - свързването на въздушния бой само с кордови модели.
Jul 11, 2006, 08:53 AM
S.A.D. member
ivanc's Avatar
Георги,

Не виждам защо да не може да се направи и кордов модел за въздушен бой по СПАД технологията. Единственят недостатък може да е по-голямото тегло на модела, но пък издържливостта на сблъсък с друг модел или "тера-фирма", както и ниската цена на модела могат да привлекат много моделисти към подобни комбат кордови модели. Мисля, че си струва да се опита.

Иван
Jul 11, 2006, 12:47 PM
Registered User
Абсолютно съм съгласен с това.Сега агитирам моите калпазани,които са свободни и не работят никъде,да разгледат подобни модели и есента да се опитат да направят нещо подобно.
Jul 11, 2006, 02:04 PM
S.A.D. member
ivanc's Avatar
Само така, Георги! Трябва да се търсят различни и разнообразни варианти на това хоби! На мен много ми харесаха радиоуправляемите СПАДове за въздушен бой и затова реших да си направя (че и два на това отгоре !), а после реших да направя и тренера.

В клуб съседен на нашия, един от членовете има много СПАД модели - копия на популярни модели - например FuntanaS 40. Той сам си ги проектира, но спазва много точно размерите на оригиналния модел. Отдалеч не можеш позна, че моделът е от коропласт! Чак като се приближиш се вижда малката къдравост на повърхнините (от самия материал, а не от обшиванетo). Неговите СПАДове излизат по-леки от оригиналите - като се има предвид, че Funtana-та е много лека за размерите си. Голям спец е в СПАДовете! Ние, българите не сме по-малко изобретателни - особено когато става дума за използване на подръчни материали.

Иван


Thread Tools

Similar Threads
Category Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
It's Not a Foamie, It's a S.P.A.D. Brian Nixon Electric Plane Talk 8 Aug 04, 2008 07:41 PM
Check out S.P.A.D.'s new Home FrankC29 SPAD - Simple Plastic Airplane Designs 0 Jul 09, 2004 04:04 PM
Really small S.P.A.D.s blabree SPAD - Simple Plastic Airplane Designs 12 Oct 15, 2003 01:33 PM
S.P.A.D.'s by 3mm Deprom foam anyone ? maosl Foamies (Kits) 2 Aug 08, 2003 07:25 AM
S.P.A.D. Slopers - Any Good? surfimp Slope 22 Mar 24, 2003 09:48 PM