Byggtråd: Cellplast-Delta - RC Groups
Shop our Airplanes Products Drone Products Sales
Thread Tools
This thread is privately moderated by JNJO, who may elect to delete unwanted replies.
Aug 16, 2014, 01:46 PM
Done Posting, Gone Flying
JNJO's Avatar
Build Log

Byggtråd: Cellplast-Delta


Name: 20141705.JPG
Views: 132
Size: 113.1 KB
Description:

En cellplast-Delta är syndigt rolig att flyga, enkel och billig att bygga, och i princip (nästan) oförstörbar.
Då det väl går sönder något är det busenkelt att reparera, eller så bygger man helt enkelt en ny.

All ära för konstruktionen av denna lysande all-round modell går till IBM-klubbens designavdelning med Stene i spetsen.

Här följer en beskrivning på hur jag bygger mina.
Jag börjar med att bygga den i sin enklaste form, för att därefter visa de extra steg jag använder mig av.

Om du aldrig handlat på HobbyKing bör du veta att det förvisso är riktigt billigt, men leveranstiderna med vanlig post kan vara mycket långa (>20 dagar), dokumentationen är vanligen undermålig, kundsupporten obefintlig och garantin är i princip oanvändbar. (Ändå handlar jag rätt mycket där.)
Numera kan man välja DHL för snabbleverans, men priset blir därefter.
SCS och EMS express är i min mening värdelösa som leveransalternativ från HobbyKing.
De har även ett lager i Europa som det går att beställa från. Något högre priser och leveranstider på 7-10 dagar med vanlig post.

Vill du ha snabb leverans och bra support finns ett flertal bra butiker i Sverige. Jag har bara gott att säga om Autopartner, Rynos och RCFlight.

Krav på radiostyrning:
  • Minst 4-kanal sändare och mottagare.
  • Måste klara elevon-mix, även känd som Delta-mix. (Det går faktiskt utan, men då behöver du en V-Tail Mixer.)
  • Möjlighet till expo är väldigt bra, men inte ett absolut krav.

Elektronik som behövs:
  • 3st. billiga servon. Ex.vis HXT500
  • 1 st. 12A - 20AESC med BEC. Ex.vis Plush12A, eller Mystery12A eller HKBlue12A (Det går med kraftigare, men de väger mer...)
  • LiPo-accumulator 2-cell (7,4V) mellan 800 och 1500mAh /20C. En beprövad accumulator är Rhino 1050 (Du vill troligen ha ett par stycken.)
  • Beroende på vilken accumulator du väljer måste du hitta motsvarande kontakt till ESC:n. T.ex. behövs en XT60 Pin-kontakt för de Rhino1050 listade ovan.
  • En laddare för de accumulatorerna: iCharger 106B+ Det finns billigare varianter, men en bra laddare är en god investering.
  • Om du vill byta till en lättare och smidigare batterikontakt, så fungerar dessa utmärkt: JST Batterikontakt tillsammans med Anslutningskabel för Batteri-ESC
EDIT: Sen jag skrev det här har XT-30 kontakterna börjat säljas. Jag har bytt alla mina JST till sådana.

Motor:
  • En riktigt bra (fast lite dyrare): Tiger2206-1500kv finns bl.a. hos Autopartner, Rcflight och Rynos.
    Den går riktigt bra med en GWS DD9050 propeller. (Finns i olika färger också.)
    EDIT: En liten varning om Tiger-motorn: Den är ganska mjuk i motorfästet, så om du planerar att landa på nosen behövs en stryktåligare motor, eller en stabiliserande platta.
  • IBM-Klubben använder med framgång dessa: HK2612-1900Kv
    EDIT: Har provat den själv nu och den är min nya favorit. 8x4 på 3S eller 9x5 på 2S är väldigt trevligt.
    (Vet inte vilken propeller de använder till den, men gissar att det är 8X3.8 eller 8x5)
Mottager tacksamt tips på andra lyckade motor/propeller kombinationer.

Materielåtgång grundmodell:
(Det är inte nödvändigt att använda de leveratörer jag länkat till. Matrielvalet är högst flexibelt, men måtten på cellplasten är hyfsat viktiga.)
Verktyg:
  • Vanliga standardverktyg, typ små skruvmejslar, flacktång, avbitare, pryl.
  • Brytbladskniv och extrablad.
  • Lödkolv 30 - 60W + tenn.
  • Måttband eller tumstock, minst 80cm .
  • Vinkelhake. (Gärna två)
  • En smältlimpistol är ruskigt bra att ha i den här hobbyn. Inte nödvändig för det här bygget, men varmt rekommenderad.
Tänker du bygga många Deltor, föreslår jag att du gör en cellplast-skärare. Se början på D. Windeståls tråd. Skitenkel och billig att bygga.
Tråd till min cellplast-skärare köpte jag i den här danska butiken.
16 - 20mm VP-rör och böjar finns i alla byggvaruhus och på Jula.

Materielåtgång "Lyxmodell"
Som ovan plus:
  • Polyurethan Lim EDIT: Hittade en mindre förpackning för omkring 60:- på Bauhaus i Barkarby.
  • 2x1M tunt omslagspapper i valfri färg och mönster. (Blompappret på ICA är skitbra)
  • Tapetklister (Om du har hemma, annars trä- eller hobbylim och vatten.
  • Matrial till rodren. Se Post #4 för tips.
Last edited by JNJO; Sep 10, 2015 at 02:50 AM. Reason: Added motor impression.
Sign up now
to remove ads between posts
Aug 17, 2014, 02:16 PM
Done Posting, Gone Flying
JNJO's Avatar

Bygge grundmodell


Lägg cellplastskivan på ett plant underlag. (Inte köksbordet...)
Se skär-ritning för 1200x600mm skiva: combatwing (Tack till IBM-klubben för denna.)

Mät upp och markera 400mm på ena långsidan och 800mm på andra långsidan.


Rita en linje mellan de bägge markeringarna, och en linje från 400mm-markeringen till ena hörnet. Har du ingen lång linjal går det fint med ett kvastskaft eller liknande.

Nu borde skivan se ut så här:


Använd en vinkelhake och markera centerlinjen i nosen och aktern. Att markera 5mm på vardera sidan i aktern hjälper till att få "kroppen" rak.




Använd ett nytt blad i brytkniven och skär längs de två diagonalerna.


Färdigskuren vinge och ämne till kroppen.


Rita och skär ut ut den profil du vill ha på kroppen. Min gör jag så här. Mått i mm på bilden.


Färdigskuren och klar att fästas på vingen




Om du tänkt bygga den lite stryktåligare, krångligare, modellen, så hoppa direkt till den beskrivningen nu.
Scrolla i så fall ner till Post #3, eller klicka här -> (ClickMe)

Fäst en Silvertejp-remsa på kroppen. Se till att det fäster ordentligt i cellplasten. Ungefär hälften av den kletiga delen ska hänga utanför.


Håll upp den kletiga delen av tejpen samtidigt som du sätter kroppen på centerlinjen av vingen. Se till att kroppen är vinkelrät mot vingen, och att den följer centerlinjen hela vägen. Tryck ner tejpen mot vingen. Se till att den kommer så långt in i hörnet som möjligt. Jobba från kroppen och utåt.


Fäst en likadan tejpremsa på vingen på andra sidan. En vinkelhake eller två hjälper till att hålla allting rakt. Fäst tejpen på kroppen. Se till att den kommer så långt in i hörnet som möjligt. Jobba från vingen och uppåt.


Kontrollera att allt är rakt. Är det inte bra här, så gör om och gör rätt, annars kommer Deltan inte bli trevlig att flyga.
Frisera bort överflödig tejp med brytkniven när du är nöjd.


I stort sett flygfärdig.
Last edited by JNJO; Sep 02, 2014 at 03:23 PM.
Aug 18, 2014, 02:12 PM
Done Posting, Gone Flying
JNJO's Avatar

Delta DeLuxe :)


Grundmodellen är perfekt om man vill ha en Delta för "Full Contact Combat" d.v.s. försöka flyga på motståndaren.
Det går även att bygga en ny direkt i depån om det kniper.

Min egen vill jag ha lite längre livslängd på, och en styvare, stryktåligare konstruktion.
Efter tips från Markus klär jag mina med omslagspapper som ger önskat resultat.
Det tar längre tid att bygga, men belöningen blir en Delta med potential att hålla en hel säsong.

Som fästmedel använder jag tapetklister. (Mest för att jag råkade hitta en hink hemma.)
Det fungerar precis lika bra med trä- eller hobbylim som blandas 50/50 med vatten.


Klipp till valfritt tunt omslagspapper så det täcker vingen med någon centimeter över åt alla håll.
Pensla lim flödigt på en sida av vingen.


Börja i aktern och jobba ut pappret så slätt du kan.
Det kommer att bli bubblor och veck när pappret blir fuktigt, men de flesta försvinner när det torkar.


Det här är helt normal "bubblighet" innan det torkat.
Skulle det bli stora bubblor eller veck, är det bara att punktera dem med rakblad eller nål och trycka dem släta.


Lägg vingen på ett plant underlag och tyng ner hörnen så vingen ligger slätt medan den torkar.
Låt första sidan torka helt över natten innan du gör den andra på samma sätt.



Ta bort en 15-20mm bred remsa papper från centerlinjen på ovansidan.


Limma kroppen med polyurethanlim eller epoxy. (Polyurethanet håller bäst.)
Var noga med att den hamnar mitt över centermarkeringarna, att den är vinkelrät mot vingen och att den inte är sned mellan för och akter. En vinkelhake eller två är oumbärligt här. Tyng ner kroppen medan limmet torkar.



Alla ytterkanter skyddas genom att vika silvertejp runt dem då pappret och limmet torkat.


Elevons till den här gör jag i 5mm "Selitac"-depron som tejpas med packtejp.
Ett paket om 10st 80x50cm-skivor för 149:- finns på Hornbachs parkettavdelning.
Det räcker till rätt många roder och kan användas till en massa annat kul.


I övrigt bygger jag som resten av byggtråden visar.
Last edited by JNJO; Sep 02, 2014 at 03:23 PM.
Aug 18, 2014, 02:13 PM
Done Posting, Gone Flying
JNJO's Avatar

Rodermontage


Dags att tillverka roder.

Den depron-liknande skiva jag använder är Selitac och finns i paket om 10 st. 80x50cm på Hornbach. Den hittas på parkettavdelningen och kostade i Aug. 2014 149:- styck. Det räcker till en hel hög med deltor, och kan även användas till en massa annat kul.

Andra varianter på rodermaterial är: Kapa-skiva (även känd som foamboard och cellpannå) och Depron. 3-6mm tjocklek är lagom.
Kapaskivan är lite tyngre, men stark.
Depron är lätt, men inte känt för krashtålighet, så den tejpar jag med genomskinlig packtejp.
Här visar jag roder av samma cellplast som användes till vinge/kropp. Billigt och enkelt. Tejpas med fördel runt kanterna med silvertejp.

Börja med att skära ut rodren.
Mina elevons blir omkring 38x8cm


Med sidrodret kan man vara lite kreativ med formen om man vill, men det ska gärna vara större än vad man tror.
Så här ser mitt ut:


Bestäm vad som ska vara framkant på rodren.
Fasa av framkanten 45 grader med en vass kniv och ett stöd för att hålla kniven i rätt vinkel.


Elevon färdig:


Sidroder färdigt:


Lägg rodret med fasen neråt och framkanten mot vingen/kroppen:


Lägg en remsa silvertejp över skarven och se till att det fäster ordentligt på bägge ytor. Skär bort överflödig tejp.
Repetera med resten av rodren.
Last edited by JNJO; Dec 02, 2014 at 09:30 AM.
Aug 18, 2014, 02:14 PM
Done Posting, Gone Flying
JNJO's Avatar

Roderhorn och stötstänger


Roderhorn finns i en mängd varianter och storlekar om man föredrar att köpa. T.ex. de här.

Till Deltan använder jag avklippta servoarmar som jag trycker genom rodret, eller som i det här fallet, egentillverkade av ett glasslådelock.
Åtgår 3 stycken.


Gör 6 stycken stötstångsändar av 1mm pianotråd som Z-bockas med en spetstång.

EDIT: Kom på ett lite krångligare, men stadigare sätt. Scrolla vidare till "Stötstångsände Mk2"




Det går precis lika bra med ett metallgem. (De finns i fina färger också.)


En Grillpinne, ca. 20mm krympslang och en stötstångsände.


Klipp bort spetsen på grillpinnen. Sätt ihop pinne, slang och stötstångs ände.
Låt grillpinnen stanna någon mm innanför slangen, och stötstångänden ska peta utanför en liten bit.


Krymp slangen. Basen på en tändarlåga fungerar fint.
Repetera tills du har tre stötstänger med Z-bockade trådar i bägge ändar.


Stötstångsände Mk2
En ögla på pianotråden som kläms fast hårt runt grillpinnen och säkras med krympslang ger en väldigt stadig koppling. Det behövs inget lim.
Name: DSC_0389.jpg
Views: 56
Size: 899.8 KB
Description:
En "U"-böj på ena sidan stötstången ger möjlighet till mekanisk justering av längden.
Name: DSC_0390.jpg
Views: 64
Size: 917.2 KB
Description:


Nu är ett bra tillfälle att göra ett litet hål i roderhornen.


Roderhornen placeras i nedre delen av sidorodret, och inre delen på elevon-rodren.
Lägg roderhornet på rodret så att hålet i hornet ligger över rodrets vridaxel.
Skär ett spår som är lika brett som roderhornet.


Klart att montera.


När alla tre rodren är förberedda; blanda lite epoxylim och doppa roderhornen i det. Tryck in dem i rodren och låt limmet torka.



När limmet härdat klart kan du vända på allt och klippa bort den del av roderhornet som sticker ut på "baksidan".


En annan, klart användbar variant på stötstång:
Bocka till en av ditt favoritmaterial (Pianotråd, gem, etc.)
Gör Z-bockar i bägge ändar och en knick på mitten.
Knicken kan användas för att justera längden; Flackare vinkel = längre stötstång.
Last edited by JNJO; Sep 19, 2014 at 06:01 AM.
Aug 18, 2014, 02:15 PM
Done Posting, Gone Flying
JNJO's Avatar

Motor, ESC och LiPo-batterifäste.


Motorfäste

Skär av omkring 50mm från spetsen på nosen. Skär så rakt som möjligt.


Till motorfäste använder jag ett lite större skruvlock i plast. Just det här är från ICA:s drickyoughurt. (Hallon)


Förstärk snittet med silvertejp.
Gör skärmärken genom att trycka motorfästet mot den plats det ska sitta på.


Skär i markeringarna, så djupt som behövs för att motorfästet ska bottna.


Limma fast med epoxy. Använd mer lim än du tror behövs.
Har du en smältlimpistol kan den med fördel användas för att förstärka på baksidan.


Motor och ESC.

OBS! Tänk på säkerheten: Ingen propeller på motorn förrän det är dags att flyga.

Koppla motorn til ESC:n.
Jag löder alltid mina, men vill du hellre använda kontakter så går det alldeles utmärkt.
Testa att motorn roterar motsols, sedd framifrån.
Går den åt fel håll är det bara att växla två av motorkablarna.


Ett bra knep för att lätt kunna justera motorvinkeln är att klippa till fyra korta plastslangbitar. Sätt slang bitarna på skruven, mellan motorfästet och motorn.
Det går bra att shimsa med brickor eller en bit kartong också, men det är pilligare.


Det är bra att låta motorn peka lite ner och lite till höger.



ESC:n fästs med dubbelhäftande tejp. Kablarna tvinnas för att undvika trassel.


LiPo-batterifäste
Batteriet brukar oftast hamna långt/längst fram för att tyngdpunkten ska hamna någorlunda rätt.
En variant är att använda kardborrband för att hålla fast batteriet, men det är inte min favoritmetod.
Jag gör fyra hål med grillpinnar eller annat spetsigt.


Gör en liten krok av pianotråd eller metallgem.
Dra igenom en gummisnodd av lämplig längd, och ankra änden med en grillpinne.
Upprepa tre gånger.


Trä en grillpinne genom bägge gummisnodd-öglor, lås med silvertejp, och klipp av pinnen vid överkanten på kroppen.



Skydda motorkablarna med silvertejp, sen sitter batteriet stadigt.
Last edited by JNJO; Sep 23, 2014 at 04:04 PM.
Aug 18, 2014, 02:16 PM
Done Posting, Gone Flying
JNJO's Avatar

Mottagare, servon och radioinställning


Det klurigaste i hela bygget är att få till mixningen för elevon-servona.
Tyvärr är hur man gör helt beroende på radiomodell.
För att göra det extra roligt kan man råka ut för att två servon av samma modell går åt olika håll.
Många moderna sändare har bra möjligheter att ändra mixning och servoriktning, och de har oftast ett färdigt val som heter något i stil med "Deltamix" eller "Elevon-mix".
Manualen som följde med radion kan ge lite ledtrådar till hur man gör, annars är det bara att fråga här i tråden.

Få till rätt servorörelser innan servona sätts fast.
Jag visar ett par bilder på hur det ska se ut när det är rätt.
Nosen är till vänster i bild.

Fullt höjdroder


Fullt dykroder


Fullt vänster skevroder


Fullt höger skevroder


Elevonservona monteras på varsin sida av kroppen.


För att få rätt avstånd i längsled; koppla stötstången till roderhornet och servot.
Se till att alla trimmar i radion är centrerade, och att servoarmen pekar vinkrätt mot vingen.
Flytta servot tills rodret är horisontellt.
Skulle det bli ett litet fel, kan det justeras med att dra eller trycka i z-bocken på stötstången så den rör sig i krymplangen.
Sätt fast servot med dubbelhäftande tejp när du hittat rätt plats.


Repetera med sidroder-servot...


...och det andra elevon-servot.


Provkör alltihop, och när det fungerar bra kan du låsa stötstångsändarna med epoxy eller smältlim.
Mina servon säkrar jag lite extra med smältlim. (OBS! Inte epoxy)


En annan variant på servoinfästning, samt möjlighet till landningställ bjuder Danne på: (Källa: BusyBeeMFK forum)

"....mina servon sitter med dubbelhäftande tejp plus buntband.
För att buntbanden ska ha något att dra i limmade jag fast ett par småbitar av tunn plywood på undersidan och borrade sen hål rakt igenom från servosidan efter att dessa monterats och provflugits och allt fungerat tillfredsställande.
Går bra med vad som helst som är tillräckligt styvt och inte väger nåt. Man kan kanske klippa ut en bit av en ölburk och platta till om man inte har nån spillbit av plywood. Huvudsaken att buntbanden inte skär igenom frigoliten.

Om man vill göra nåt ännu fiffigare kan man ta botten från en fiskbullekonservburk av aluminium eller motsvarande.
Då blir tryckytan så stor att man samtidigt kan få fast ett par landställ.
Gäller bara att sätta alltihop tillräckligt långt framför CG så att modellen inte står på öronen.
Och förstås måla plåtbottnarna i nån skrikig kulör så man lätt ser vilket läge modellen har i luften.
Kanske man kan göra ett par elaka fejkögon? Alltid skrämmer det väl nån.
Gör man sen landstället av en aluminiumlist funkar det nog med epoxi och så kan man ju dra buntbandet över dessutom."


Ännu ett sätt att montera servon:
Skär ett hål för servot i vingen. Lägg en remsa silvertejp på undersidan, sätt i servot, lägg en till silvertejp på ovansidan. Klart depåbyggarvänligt.
Last edited by JNJO; Sep 08, 2014 at 02:39 AM.
Aug 18, 2014, 04:42 PM
Done Posting, Gone Flying
JNJO's Avatar

Första Flygningen


Det brukar inte vara några problem om den är rakt byggd, och tyngdpunkten ligger omkring 200mm från nosen.
Ha gärna lite höjdroder intrimmat.
Håll 3/4 till fullgas och släpp deltan med nosen 30-40 grader upp.
Sen flyger den sig själv .....för det mesta.

En normal flygning med en delta avslutas vanligen med någon form av krash.
Last edited by JNJO; Dec 04, 2014 at 06:55 AM.
Nov 23, 2014, 01:33 PM
Done Posting, Gone Flying
JNJO's Avatar

InomhusDelta


Byggde en inomhusvariant av Selitac, samma material som används i rodren på mina stora.
Se post#4 för info.
Nerskalad till 75% av orginalritningen så basen blir 60cm.
Längden från vingbakkant till motorfäste är 43cm på min.

AUW hela 77g med 260mah Nano-Tech. Ca. 8 minuters flygtid med de batterierna.
Flyger, precis som de stora, riktigt bra.

Name: Inomhus_Delta.jpg
Views: 81
Size: 68.8 KB
Description: Name: Inomhus_Delta_2.jpg
Views: 73
Size: 46.4 KB
Description:

Motor:
10g 1811-2000Kv
Propeller:
GWS DD-5043 (Finns i andra färger.)
ESC:
Plush 6A
Servo x 3
HK-282A
(De servona går med max 4.2 volt, så en stepdown, eller annan lämplig lösning behövs för att ta ner spänningen.)
Mottagare:
FrSky VD5M

Motorfäste: 1,5mm plywood.
Rodergångjärn: Vanlig bordstejp
Roderhorn: Hotellrumsnyckel
Stötstänger: 1mm pianotråd.
Nosen förstärkt med ett lager vävtejp.

Lite lurigt att hitta rätt lim. Foamsafe CA, PU-lim eller smältlim går inte.
Just nu verkar det som UHU-Por är bäst, men jag fick ett tips om Pattex för plexiglas (utan lösningsmedel).
Provar det om UHU-Por inte blir bra.
Last edited by JNJO; Nov 24, 2014 at 06:07 AM.

Thread Tools