Thread Tools
This thread is privately moderated by SpookiePower, who may elect to delete unwanted replies.
Jan 25, 2013, 01:29 PM
Registered User
Thread OP
Discussion

DIY projekter - Projekter udviklet af Dennis

Har du spørgsmål til et af de DIY projekter som Dennis har udviklet, eller ønsker at dele noget viden med os, så er det stedet at gøre det.
Sign up now
to remove ads between posts
Jan 25, 2013, 06:00 PM
Anything can be made to fly
echo75's Avatar
Dennis, kan vi overtale dig til at lave en helical antenne til 5.8ghz?

jeg kan også set dig i gang med inspiration

http://forum.flitetest.com/showthrea...elical-Antenna
Last edited by echo75; Jan 25, 2013 at 07:11 PM.
Jan 25, 2013, 07:08 PM
Just another user
Dennis Frie's Avatar
Så fik jeg også min egen tråd
Umiddelbart vil ikke ikke tro det er nødvendigt, da folk plejer at være meget gode til at henvende sig per mail/pm eller søge info i de engelske tråde. Men I er selvfølgelig meget velkomne til at diskutere lidt her.

- I øvrigt er gode ideer til nye projekter altid velkomne.
Jan 25, 2013, 07:12 PM
LKJ
LKJ
Lars k Jensen
Tror Kim var bange for du ikke skulle føle dig velkommen nok, han har enda lavet den sticky, den luxus er ikke mange forundt.

Lars.
Jan 25, 2013, 07:16 PM
Just another user
Dennis Frie's Avatar
Quote:
Originally Posted by echo75
Dennis, kan vi overtale dig til at lave en helical antenne til 5.8ghz?

jeg kan også set dig i gang med inspiration

http://forum.flitetest.com/showthrea...elical-Antenna
Det er der jo ikke meget udvikling i, de antenner er allerede lavet
Der ligger tilmed bygge-vejledninger, så det er bare at gå i gang. Der er et par her fra forum der har været i gang, blandt andet Lars og Poul.
Jan 26, 2013, 03:39 AM
Registered User
Thread OP
Quote:
Originally Posted by Dennis Frie
Så fik jeg også min egen tråd
Umiddelbart vil ikke ikke tro det er nødvendigt, da folk plejer at være meget gode til at henvende sig per mail/pm eller søge info i de engelske tråde. Men I er selvfølgelig meget velkomne til at diskutere lidt her.

- I øvrigt er gode ideer til nye projekter altid velkomne.
Jeg ved ikke om det er overkill at oprette en tråd til dine projekter, eller om du heller vil havde det på en anden måde. Det kan jo også ligefrem være at der skal være een tråd for hvert af dine projekter. Men igen alt er helt nyt for os, så vi kan se hvad tiden bringer og hvad der er behov for.

- Kim -
Jan 27, 2013, 02:46 PM
fpv denmark
Hejsa gutter er ved at bygge et forstærker enhed til noget fpv gejl. Og ville høre om der er forskel på smd komponenter og de std størelse ? Bla smd kondensator til almomdelig runde kondensator giver det det samme ? Og om microstrips modstande giver det samme(kan bruges istedet for smd) de runde std størelse???
Jan 27, 2013, 03:28 PM
Just another user
Dennis Frie's Avatar
Quote:
Originally Posted by aligbk
Hejsa gutter er ved at bygge et forstærker enhed til noget fpv gejl. Og ville høre om der er forskel på smd komponenter og de std størelse ? Bla smd kondensator til almomdelig runde kondensator giver det det samme ? Og om microstrips modstande giver det samme(kan bruges istedet for smd) de runde std størelse???
Der er helt klart forskel på komponenter og alt efter applikationen, kan det have stor betydning, om man vælger den rigtige.

Alene de forskellige kapacitor ratings som NP0, COG, X5R, X7R, Y5U osv osv. vil have betydning, hvis du bruger dem til at trimme noget følsomt, med en specific kapacitet.

Ligeledes gør sig gældende med film-caps, keramiske caps, elektrolytter, tantalum caps og hvad der ellers måtte være. De har alle deres styrker og svagheder og bør bruges rigtigt.

Det samme gør sig gældende med modstande, men det er lidt mindre kritisk.

Til mindre hobby-projekter er det ikke så vigtigt at have helt styr på det - men når du bevæger dig ud i det høj-frekvente, møder du hurtigt nogle problemer. Specielt vil det være vigtigt at være opmærksom, på de parasitiske effekter, samt impedans-tilpasning. Du kan ikke uden videre trække en ledning, da det vil virke som en antenne, du kan ikke bare bruge en standard THD modstand, da den vil virke som antenne osv.

Alle dine print-baner skal være 50-ohms tilpasset og du kan ikke uden videre bikse en fugle-rede sammen.

Med de integrerede ICér man kan få, kan man lave det nogenlunde nemt, men jeg ville ikke umiddelbart anbefale høj-frekvent som DIY-projekt. Det kræver typisk adgang til dyrt måleudstyr og en rimelig viden indenfor emnet. Du kan formentlig godt få et rimeligt resultat, men læs lige lidt på impedans-tilpasning og brug SMD til alt der kommer i kontakt med RF'en. THD kan du bruge på forsyning og tilsvarende, men husk noget hurtigt afkobling foran.
Jan 27, 2013, 03:57 PM
fpv denmark
Har du en forklarelse på bias os når vi nu er i gang også
Jan 27, 2013, 06:14 PM
Just another user
Dennis Frie's Avatar
Quote:
Originally Posted by aligbk
Har du en forklarelse på bias os når vi nu er i gang også
Jeg går ud fra du hentyder til bias-strøm, i forbindelse med en transistor, som udgangstrin på RF-forstærker?

Man plejer at regne sig frem til et nogenlunde bud på bias-strømmen og efterfølgende måle udgangs-effekten og tilpasse. Ved høje frekvenser vil du sjældent ramme 100% den forventede udgangs-effekt uden tilpasning. I nogle tilfælde kan man tilpasse med blot at justere mængden af loddetin, da det er ret små ændringer der skal til.

Jeg vil anbefale at læse lidt om standard transistor-koblinger og bias-strøm. De nødvendige formler burde være nogenlunde overkommelige

Det er ikke noget man lige forklarer på 2 linjer, men det er ganske godt beskrevet på eksempelvis wikipedia og tilsvarende. Transistorer bliver brugt mere eller mindre overalt, så du burde kunne finde utallige eksempler på hvordan de bruges og regnes på.
Jan 28, 2013, 03:13 AM
fpv denmark
Mange tak Dennis vil gerne blive mere klog på elektronik selvom jeg er elektriker er jeg ret dårlig til elektro forståelse
Jan 29, 2013, 09:32 AM
LKJ
LKJ
Lars k Jensen
Hej Dennis, så i din OSD tråd nogen efterspurgte at kunne vise callsign, det tror jeg er en god feature at lave, den er også krævet af radioamatører i DK og hvis vi får noget FPV radioamatør noget kunne den feature nemt blive krævet af os også, tror det skal vises et bestemt antal sekunder ved start og slut og så et antal sekunder med en bestemt max tid imellem under transmissionen

En anden ide. Jeg mener du har lavet din OSD så den kan tage PPM ind og bruge det til kontrol af OSDen, er det rigtigt kunne man jo bruge pan/tilt fra HT til at "låse" OSD teksten til et fast sted på flyet, feks. der hvor vi normalt forventer at instrument bordet er det ville jo ikke kræve flere ind eller udgange men være noget der foregik internt i OSDen, det kræver så den har kapacitet til det oven i det andet ?
Jeg tror der er flere fiduser ved at gøre det.
Man kan koncentrere oplysningerne på et mindre område af billedet fordi vi så ikke behøver at kunne se igennem det for at flyve.
Der behøves ikke store karaktierer for at kunne se i kanterne på vore briller fordi det vi vil se der drejer vi bare hovedet så det står så vi kan se det, lige som vi gør på et instrumentbord i bilen.
Det ville gøre fornemmelsen af flyvningen meget mere realistisk 1/1 agtig.

Har tænkt det ville være smart flere gange men før vi fik DFHT havde vi ikke en HT der var god nok til at kunne bruges, den nød knækkede du jo.
Måske du også kan knække den her, det ville i hvertfald skille din OSD markant ud fra mængden.

Lidt at tænke over.

Lars.
Jan 29, 2013, 09:54 AM
LKJ
LKJ
Lars k Jensen
Et spørgsmål, den ny tybe tryksensor de viser i din OSD tråd, kan den bruges til din OSD direkte i stedet for den du lavede den til, den har trykstudser , måske den også ku give fart med et pitorør forbundet til den ene studs engang.

Lars.
Jan 29, 2013, 09:56 AM
Just another user
Dennis Frie's Avatar
Quote:
Originally Posted by LKJ
Hej Dennis, så i din OSD tråd nogen efterspurgte at kunne vise callsign, det tror jeg er en god feature at lave, den er også krævet af radioamatører i DK og hvis vi får noget FPV radioamatør noget kunne den feature nemt blive krævet af os også, tror det skal vises et bestemt antal sekunder ved start og slut og så et antal sekunder med en bestemt max tid imellem under transmissionen

En anden ide. Jeg mener du har lavet din OSD så den kan tage PPM ind og bruge det til kontrol af OSDen, er det rigtigt kunne man jo bruge pan/tilt fra HT til at "låse" OSD teksten til et fast sted på flyet, feks. der hvor vi normalt forventer at instrument bordet er det ville jo ikke kræve flere ind eller udgange men være noget der foregik internt i OSDen, det kræver så den har kapacitet til det oven i det andet ?
Jeg tror der er flere fiduser ved at gøre det.
Man kan koncentrere oplysningerne på et mindre område af billedet fordi vi så ikke behøver at kunne se igennem det for at flyve.
Der behøves ikke store karaktierer for at kunne se i kanterne på vore briller fordi det vi vil se der drejer vi bare hovedet så det står så vi kan se det, lige som vi gør på et instrumentbord i bilen.
Det ville gøre fornemmelsen af flyvningen meget mere realistisk 1/1 agtig.

Har tænkt det ville være smart flere gange men før vi fik DFHT havde vi ikke en HT der var god nok til at kunne bruges, den nød knækkede du jo.
Måske du også kan knække den her, det ville i hvertfald skille din OSD markant ud fra mængden.

Lidt at tænke over.

Lars.
Absolute Zero har ideer/forslag, til en del ting der bliver kigget på ved lejlighed. Samtidig har jeg kontakt til en der vil lave lidt hardware, blandt andet nedenstående. Ligner det noget du kan bruge

- og så bliver der måske lavet lidt ekstra RF-board, men det er stadigvæk på ide-stadie.

Ideen med at ændre tekst-position er desværre ikke direkte muligt, da man kun kan ændre det i et vist interval. Det vil derfor ikke køre særlig flydende desværre
Jan 29, 2013, 10:05 AM
Just another user
Dennis Frie's Avatar
Quote:
Originally Posted by LKJ
Et spørgsmål, den ny tybe tryksensor de viser i din OSD tråd, kan den bruges til din OSD direkte i stedet for den du lavede den til, den har trykstudser , måske den også ku give fart med et pitorør forbundet til den ene studs engang.

Lars.
Formentlig, men bare et andet stik, end jeg har på min hardware. jeg sidder lige pt. og snakker med ham angående hardware/software design, så det er stadigvæk på ide stadiet.

Ideen om MPU6050 på OSD blev droppet pga. pris desværre.

Quick Reply
Thread Tools