SMALL - espritmodel.com SMALL - Telemetry SMALL - Radio
Reply
Thread Tools
Old May 17, 2006, 09:25 PM
S.A.D. member
ivanc's Avatar
United States, TX, Round Rock
Joined Dec 2004
9,423 Posts
Build Log
S.P.A.D. Тренер CoroStar 40 - собствен дизайн

Това е българската версия на темата от Aircraft - Fuel - Airplanes > Fuel Plane Talk, My first plane design.

Проектирах и изработих модела в края на януари - началото на февруари 2005 г. - преди около година и половина. Идеята да го направя (а и конструирам ) не беше много спонтанна. По това време летях вече с четвъртия си модел - започнах с електрическия SuperStar EP. Поради не съвсем достатъчната мощност на стандартния електромотор и NiCd батерии си взех още един тренер - Hobbico Hobbistar 60. Тъкмо започнах да изпълнявам акробатика с него и той претърпя злополука във въздуха - загуби едното си крило в полет поради флатер на десния елерон - малко множко му дойде двигателя с обем 12 куб. см. (.75 куб. инча ). На мястото на Hobbistar-а си взех Sig FourStar 40 - този в аватара ми. С него вече смело навлязох във въздушната акробатика. Четвъртият ми модел беше S.P.A.D. комбат - за въздушен бой.

За тези, които не знаят, S.P.A.D. означава Simple Plastic Airplane Design - прост пластмасов самолетен дизайн. Материалите, които се използват са PVC тръба и коропласт с различна дебелина - най-често 2 мм и 4 мм.

Та по него време (януари 2005 г.) мислех да взема Hobbico Avistar или Tower Trainer 40 на Tower Hobbies (вторият е на доста ниска цена ) за да уча на него моя син как да лети и по-нататък да продължи с FourStar 40, който вече имах.

Но месец преди това завърших и започнах да летя със S.P.A.D. комбатния модел с двигател около 5 куб. см. (.32 куб. инча ). Удиви ме простотата на конструкцията и бързината с която се строи моделът.

И така, както тук казват, написах си домашното, т.е. проучих какви конструкции има за S.P.A.D. тренери и си харесах модела Debonair от http://www.spadtothebone.com/SPAD/Debonair/index.html. Свалих и разпечатах "чертежите" и указанията и започнах да ги чета и разучавам. Навлизайки в детайлите по модела реших да постъпя по друг начин - сам да конструирам модела. Исках да е по-голям - резултатът е тренерът, който направих.

Облетях го на 5 февруари 2005 г. (събота ) без никакви проблеми. За двата почивни дни (събота и неделя ) направих 10 полета при вятър около 16 км/ч (4-5 м/с ) с пориви до 32 км/ч (10 м/с ). Направих повече от 15 излитания и кацания, някои от които бяха далеч от идеалните , но дори не успях да счупя витлото, както и около 10-тина докосвания на пистата.

Технически характеристики:
Разпереност: 1626 мм (64")
Хорда: 292 мм (11.5")
Площ: 53,7 кв. дм. (832 sq.in.)
Дължина: 1334 мм (52.5")
Тегло: 2775 г (6.13lbs.)
Натоварване: 51,7 г/кв. дм. (17.0oz./sq.ft.)
Двигател: Tower .40 ABC (пълен еквивалент на O.S. .40FP - предшественика на O.S. .40LA)
Витло: APC 10x6 (по-късно сменено с Master Airscrew G/F-3 11x5)








Както се вижда от снимката, дори и териерът ми Тери се интересува от модела

Следва...

Иван
ivanc is offline Find More Posts by ivanc
RCG Plus Member
Last edited by ivanc; May 19, 2006 at 02:19 PM.
Reply With Quote
Sign up now
to remove ads between posts
Old May 19, 2006, 12:54 PM
Registered User
DuskWolf's Avatar
Sofia, Bulgaria
Joined Aug 2005
91 Posts
Изглежда чудесно! Можеш ли да дадеш някакви ТТ данни за самолета - размах, полетно тегло и т.н.?
DuskWolf is offline Find More Posts by DuskWolf
Reply With Quote
Old May 19, 2006, 02:18 PM
S.A.D. member
ivanc's Avatar
United States, TX, Round Rock
Joined Dec 2004
9,423 Posts
Quote:
Originally Posted by DuskWolf
Изглежда чудесно! Можеш ли да дадеш някакви ТТ данни за самолета - размах, полетно тегло и т.н.?
Те са точно преди снимките. В другата тема (на английски с препратка към нея в началото на темата ) съм публикувал и четеж, който ще публикувам по-късно и в тази тема. Всъщност ще публикувам тук на български всичко свързано с модела от другата (на английски ) тема.

Иван
ivanc is offline Find More Posts by ivanc
RCG Plus Member
Last edited by ivanc; May 21, 2006 at 09:04 PM.
Reply With Quote
Old May 21, 2006, 09:29 PM
S.A.D. member
ivanc's Avatar
United States, TX, Round Rock
Joined Dec 2004
9,423 Posts
Материали, от които е изработен моделът:

Тяло: PVC водосточна тръба с размер 60 мм
Долни панели на крилото, опашно оперение: Коропласт с дебелина 4 мм. Кухините са успоредни на осите на завъртане на елероните, верт. и хориз. стабилизатори.
Горни панели на крилото: Коропласт с дебелина 2 мм. Кухините са перпендикулярни на оста на завъртане на елероните. Коропластът е прорязан в зоната на атакуващия ръб за да може да се огъне около дървената летвичка с кръгло сечение с диаметър 6 мм, която се намира на атакуващия ръб. Летвичките са общо две на брой, всяка с дължина 813 мм (32 инчa).
Главно надлъжно ребро на крилото: Състои се от четири летвички - дървени метри - всяка с дължина 813 мм (32 инчa). Залепени са помежду си с три парчета шперплат с дебелина 12 мм (0,5 инчa) - едно в средата, което свързва четирите летвички и задава дихедъра, и по едно във всеки край на крилото. За залепването използвах 30-минутно епоксидно лепило, тъй като прониква по-добре в дървото от 5-минутното и сглобката става по-здрава.
Ребро за закрепване на моторамата (Firewall): Изработено от 12 мм (0,5 инчa) шперплат. В средата направих отвор с диаметър 25 мм (1 инч ) за гърлото на резервоара за гориво.
Основа за колесника: Направих я от шперплат с дебелина 12 мм (0,5 инчa) и го залепих към дъното на тялото с цианкрилатно лепило (CA). Поставих 4 глухи гайки (самозабиващи се в дървото при затяганe). За колесника използвах такъв на Great Planes за модел с размер 40.

Всички детайли с изключение на изрично указаните по-горе, залепих с CA използвайки ускорител.

Ето и чертеж на модела:
ivanc is offline Find More Posts by ivanc
RCG Plus Member
Old Jun 02, 2006, 04:49 AM
Registered User
Joined Jun 2006
4 Posts
Много е симпатичен този модел.Видях и другите от споменатия сайт и ми се струва,че в България май сме позабравили да се забавляваме.
Г.Янев
Georgi Yanev is offline Find More Posts by Georgi Yanev
Reply With Quote
Old Jul 07, 2006, 01:12 PM
S.A.D. member
ivanc's Avatar
United States, TX, Round Rock
Joined Dec 2004
9,423 Posts
Имах запитване относно изработването на крилото, поради което ще се опитам да го опиша.

Крилото е изработено като едно цяло. Основата е надлъжника. Състои се от четири плоски летви - всъщност това са метри с дължина един ярд = 3 фута = 36 инча = 914,4 мм. Те са скъсени до дължина 32 инча = 812,8 мм всяка. В средата на крилото се намира парче от шперплат дебел половин инч = 12,7 мм, което задава дихедъра. От всяка страна на това парче шперплат се залепват краищата (вътрешните, които са леко скосени заради дихедъра ) на тези четири летви. За допълнителна якост залепих още две къси (с дължината на дихедърното парче шперплат ) парченца от летвата от всяка страна на сглобката - получи се нещо като сандвич - късо парче летва, краищата на две от дългите летви, шперплатовото дихедърно парче, краищата на другите две дълги летви и накрая второто късо парче летва.

Близо до другите краища на дългите летви залепих по едно парче от същия щперплат, които държат летвите на същото разстояние (12,7 мм ) една от друга и не позволяват на цялата конструкция да се огъва.

Та това е надлъжникът.

Обшивката е от четири парчета коропласт. Те са две по две еднакви - две с дебелина 4 мм за долната част на крилото и две с дебелина 2 мм за горната част. Долните парчета (4 мм ) не се огъват. В задната си част (изходящия ръб ) са оформени елероните - отрязва се парче (с широчината на разстоянието между два отвора на материала ) от материала само от горната страна (някои режат долната ) - долната страна играе ролята на панта. За малко да пропусна - отворите в коропласта на долните парчета са по дължината на крилото, докато тези на горното са по ширината на крилото - напречно на долните.
Долните парчета коропласт (дебели 4 мм ) са залепени към надлъжника с каноконлит.

Горните парчета коропласт започват от предната част на долните парчета - залепени са с каноконлит за тях (от долната страна на коропласта дебел 4 мм ) и образуват атакуващия ръб на крилото с помощта на летвичка с диаметър 1/4 инч = 6,35 мм (6 до 8 мм ще е добре ). В зоната на огъването съм прорязал коропласта от вътрешната страна (спрямо крилото ) за да може да се огъне около летвичката. Летвичката и коропластът са залепени един към друг също с каноконлит. После коропластът с дебелина 2 мм е залепен към надлъжника (отново с каноконлит ), така че да се оформи "красива" извивка на профила. Накрая коропластът с дебелина 2 мм е залепен близо до оформената панта на елерона към долното парче (дебело 4 мм ) - пак с каноконлит.

Първо направих (обших ) едната половина, тримерих горното парче коропласт в средата на крилото, след което повторих процедурата за другото полукрило.

Най накрая залепих още едно парче коропласт с дебелина 2 мм в средата на крилото - върху мястото на снаждане на двете горни парчета коропласт. То трябва да е с отворите по дължината на крилото (перпендикулярно на горните парчета коропласт ) и достатъчно широко за да може ластиците за закрепване на крилото към модела да лягат върху него. В двата края (атакуващ и изходящ ръб ) на това парче вкарах метална тел - да дава допълнителна якост срещу впиване на ластиците в коропласта.

Може да се сложи едно серво за елероните в средата върху крилото - тогава ластиците се поставят неудобно, защото трябва да се прокарват под тягите. А може да се сложат две сервота от долната страна на крилото и изнесени малко навън от тялото - тогава го няма проблемът с по-трудоемкото поставяне на ластиците, както и може да се програмират флаперони, спойлерони и диференциал.

Иван
ivanc is offline Find More Posts by ivanc
RCG Plus Member
Old Jul 10, 2006, 02:46 AM
Registered User
Joined Jun 2006
4 Posts
Иване,ако правилно съм те разбрал,имаш и въздушен бой ,правен с подобни материали.Ако имаш време - би ли дал своята оценка за подобен модел.
Georgi Yanev is offline Find More Posts by Georgi Yanev
Reply With Quote
Old Jul 10, 2006, 09:28 AM
S.A.D. member
ivanc's Avatar
United States, TX, Round Rock
Joined Dec 2004
9,423 Posts
Ами ще започна от там, че моделът за въздушен бой беше четвъртият ми модел. Управлява се много лесно (няма верт. кормило - eлерони, елеватор и газ ). Лети в посоката в която е насочен - няма тенденция да се хоризонтира сам като тренерите горноплощници, но с малки отклонения на контролите е лесен за пилотиране. Когато ги правех преди повече от година започнах два модела за въздушен бой. Единият завърших напълно, а вторият до 90%. Първият модел е с четвъртото си тяло след три неудачи. Две от тях бяха при среща със земята - първата среща беше по време на бой - така се бях улисал, че реших да атакувам другия модел отгоре - гмурнах моя модел на пълна газ, но не успях да го изхоризонтирам навреме и го буторясах в земята. Едната (последнатa) авария със същия модел беше във въздуха - летяхме с три модела за въздушен бой но не да се биеме, а да летим във формация. Единият модел поизостана на един от завоите и реши да ни настигне на пълна газ. Аз бях отзад и колегата не успя да прецени скоростта си та мина директно през моя модел. И двата модела полетяха към земята - моето крило се заплете с другия модел, тялото падна само на земята, а двигателят се изстреля 40-50 метра напред (моторамата се счупи ). Около 30-40 минути търсехме мотор, резервоари, моето тяло и карбураторът на другия модел (и той се отдели от моторa). Беше много ефектен сблъсък! След седмица-две и двата модела бяха пак в експлоатация - аз направих ново тяло и смених зъбни колелета на едно от сервотата, а колегата купи нова задна капачка (с иглатa) и карбуратор за мотора.

Всичко това го описвам за да покажа колко издържливи са тези модели на удари със земята и сблъсъци във въздуха. А емоцията от въздушния бой е неописуема! Въпреки, че целта е да се среже лентата зад модела, на практика ние гоним другите модели, а не лентите. Въпреки това рязането на ленти е доста трудно и в по-голямата си част чист късмет, а вероятността за сблъсък между моделите още по-нищожна. Когато организираме въздушни боеве гледаме да сме повече модели във въздуха - 5-6 - за да е по-ефектно. Адреналинът тогава скача неимоверно!

Иван
ivanc is offline Find More Posts by ivanc
RCG Plus Member
Old Jul 11, 2006, 01:04 AM
Registered User
Joined Jun 2006
4 Posts
Благодаря ти много за информацията.Някои детайли от информацията ти ме накараха да се досетя, че комбат не означава непременно кордов модел.Направих бърза справка със сайта за СПАД моделите и разбрах,че съм допуснал обичайната за български моделар грешка - свързването на въздушния бой само с кордови модели.
Georgi Yanev is offline Find More Posts by Georgi Yanev
Reply With Quote
Old Jul 11, 2006, 08:53 AM
S.A.D. member
ivanc's Avatar
United States, TX, Round Rock
Joined Dec 2004
9,423 Posts
Георги,

Не виждам защо да не може да се направи и кордов модел за въздушен бой по СПАД технологията. Единственят недостатък може да е по-голямото тегло на модела, но пък издържливостта на сблъсък с друг модел или "тера-фирма", както и ниската цена на модела могат да привлекат много моделисти към подобни комбат кордови модели. Мисля, че си струва да се опита.

Иван
ivanc is offline Find More Posts by ivanc
RCG Plus Member
Old Jul 11, 2006, 12:47 PM
Registered User
Joined Jun 2006
4 Posts
Абсолютно съм съгласен с това.Сега агитирам моите калпазани,които са свободни и не работят никъде,да разгледат подобни модели и есента да се опитат да направят нещо подобно.
Georgi Yanev is offline Find More Posts by Georgi Yanev
Reply With Quote
Old Jul 11, 2006, 02:04 PM
S.A.D. member
ivanc's Avatar
United States, TX, Round Rock
Joined Dec 2004
9,423 Posts
Само така, Георги! Трябва да се търсят различни и разнообразни варианти на това хоби! На мен много ми харесаха радиоуправляемите СПАДове за въздушен бой и затова реших да си направя (че и два на това отгоре !), а после реших да направя и тренера.

В клуб съседен на нашия, един от членовете има много СПАД модели - копия на популярни модели - например FuntanaS 40. Той сам си ги проектира, но спазва много точно размерите на оригиналния модел. Отдалеч не можеш позна, че моделът е от коропласт! Чак като се приближиш се вижда малката къдравост на повърхнините (от самия материал, а не от обшиванетo). Неговите СПАДове излизат по-леки от оригиналите - като се има предвид, че Funtana-та е много лека за размерите си. Голям спец е в СПАДовете! Ние, българите не сме по-малко изобретателни - особено когато става дума за използване на подръчни материали.

Иван
ivanc is offline Find More Posts by ivanc
RCG Plus Member
Reply


Thread Tools

Similar Threads
Category Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
It's Not a Foamie, It's a S.P.A.D. Brian Nixon Electric Plane Talk 8 Aug 04, 2008 07:41 PM
Check out S.P.A.D.'s new Home FrankC29 SPAD - Simple Plastic Airplane Designs 0 Jul 09, 2004 04:04 PM
Really small S.P.A.D.s blabree SPAD - Simple Plastic Airplane Designs 12 Oct 15, 2003 01:33 PM
S.P.A.D.'s by 3mm Deprom foam anyone ? maosl Foamies (Kits) 2 Aug 08, 2003 07:25 AM
S.P.A.D. Slopers - Any Good? surfimp Slope 22 Mar 24, 2003 09:48 PM