| RCCars | Crack Roll | Flying Giants | RC Power | The E Zone | Lift Zone | Our Sponsors | |||||||||
|
|
||||||||||||||
|
|
#61 |
|
Registered User
|
Jo men sen ska ju kolfiberbalkar på och även balsaflak så det blir en del
MVH Roland |
|
|
|
|
#62 |
|
Registered User
|
Då var Kolfibern på plats på översidan. Vikt 57 gram
MVH Roland |
|
|
|
|
#63 |
|
Registered User
|
Hej Roland och ni andra!
När vi ändå är inne på ”vingar” så tänker jag ”tycka till” lite grann! Sänk kraven på styrka och spar vikt! På en EL-Seglare som man bara tänker smygflyga för att hänga uppe så länge som möjligt behöver man inte alls ha någon stark vinge till. Min Softik 1.4 vinge är ett bra exempel på detta. Till början var jag mycket skeptisk till om den ”klena” Softik vingen skulle hålla för den ökade vikten som en EL-Seglare innebär. I början vägde EL-Softiken ca 560g alltså ca 230g mer än Original Softik utan EL. Visst märktes den ökade vikten på vingen som ganska fort fick ”bananstuk” vid hög belastning! OK, nu visste jag begränsningen och flög därefter, och nu massor av flygtimmar senare är vingen fortfarande hel bortsett från åtgärdat haveri för ett tag sedan. Vingbalken består på Softikvingen endast av en stående 3x10mm furulist som på vingörona smalnar av. Fördelen med denna ”klena” balk är att kraften/påfrestningen fördelas perfekt över hela vingen. Ett bra fullskala exempel är SuperSeglaren ETA på 31m spännvidd. Kolla på denna bild! Vad tror ni hade hänt om dom vingarna vore helt stumma? Bygg ”klent” och spara massor av värdefull vikt! Mvh. Johan ”nördig” viktjägare! |
|
|
|
|
#64 |
|
Registered User
|
Hejsan!
Hur går det med era EL-Seglare? Roland! Har ni planer på att flyga tillsammans uppe oss er? Om i så fall skulle vi kanske kunna gå ut med att nyfikna/intresserade kunde kontakta er? Det är samma här nere, ska se om vi kan bli några stycken flyger tillsammans. Mvh. Johan |
|
|
|
|
#65 |
|
Registered User
|
Skulle vi inte flyga i Flugebyn? Vi hade tänkt komma ner till er. Jag Per Lennart Conny
MVH Roland Last edited by Silverhyddan; Mar 06, 2006 at 04:42 AM. |
|
|
|
|
#66 |
|
Registered User
|
Ok! Nu ser jag. Det är inställt. Har inte talat med de andra men jag slulle tro att det blir så här: Kass väderlek Per och Jag flyger i KGA Är vädret ok så flyger vi med Lennart och Conny. Det är bara att kontakta oss om någon är intresserad
MVH Roland |
|
|
|
|
#67 |
|
Registered User
|
Hej alla ”X5J-extremister”
Ja, tyvärr så var det nog lika bra att ställa in tävlingen på Flugebyn med tanke på all snö som gör det lite svårt att landa ”rätt” och det inte är så lyckat att doppa motorn i en halvmeter snö! OK, skulle vi bara kört X5J-Extreme på tävlingen och det vore mulet som gör att man inte behöver tänka på landningspoäng så skulle det funkat till helgen, men det går fler tåg! Nu vet jag inte om ni känner för att åka ”långt”? Annars skulle vi kunna fixa en ”X5J-Extreme-seminarium” på Ålleberg till helgen. Flygning kombinerat med lättsamt djupa EL-Segeldiskussioner mm i uppvärmd lokal. Nä, nu ska jag återgå till min nya dragkraftsprovarmojäng jag håller på och fixa! – Rapport kommer! Mvh. Johan |
|
|
|
|
#68 |
|
Registered User
|
Hejsan!
Då var ”dragkraftsmojängen” färdig och provad! Som ni ser på bilderna så är den byggd för att testa ”kompletta” plans dragkraft, alltså ”verkliga” resultat! Premiärprovningen blev med ”BLK:n” Resultat – 700grams dragkraft med 11x6 snurra. Mer i ämnet senare! Mvh. Johan |
|
|
|
|
#69 |
|
mostly gliders
|
Hej
Johan, snyggt jobbat, hade varit kul och testa din rigg. Har du kollat hur värdena stämmer mot teoretiska uppskattningar? /Ville |
|
|
|
|
#70 |
|
Registered User
|
Hejsan!
Det stämmer ganska väl med ett ”beräkningsprogram” jag brukar använda! Där får jag fram ca 650g dragkraft med mindre ström/Amp än vad jag har. Om ni går in på denna sida och letar fram länken bakom ” To estimate the results of a given Motor & Prop combination” så hittar ni ett bra beräkningsprogram för EL-Motorer, ackar och proppar! När det gäller dragkraftsprovaren så är den mycket enkel att bygga! Mvh. Johan |
|
|
|
|
#71 |
|
Registered User
|
Hejsan!
Roland! Såg att du anmält din nya kärra, är den klar och hur blev den? Sen kan jag nämna att jag var ute sent i em och testade ”BLK:n” i det fina men kalla vädret. Denna gång flög jag med loggern och mätte upp ca 10m/s i medelstig och peek 12-14m/s Riktigt bra siffror, särskilt med tanke på att så gott som alla stig och flygningarna inte var optimala pga störningar eller vad fan det nu är? Kunde också vara dom för ”klena” Servona som levde sitt eget liv? Alt både störningar och Servostrul? Jag har haft lite bekymmer med störningar ”glitchar” sista tiden som jag tyvärr inte har kommit underfund med. Hur som helst så flög jag 4 starter och kunde pga ”strulet” inte dra upp BLK:n till rätt höjd utan fick nöja mig med flera stig. Trots detta så klarade jag mig mellan 30-40sek motortid för att flyga fullt vilket är mycket OK med tanke på 30-faktorn! Får jag bara bort ”bekymren” så går det säkert att banta bort ca 5sek motortid till? Mvh. Johan |
|
|
|
|
#72 |
|
Registered User
|
Ska ut och testa den idag! Återkommer med resultat ikväll. Har aldrig bantat ner något så mycket förrut. Vi får se om den håller. Tycker den verkar lite framtung. Både med och utan batteri.
MVH Roland |
|
|
|
|
#73 |
|
Registered User
|
Hej igen!!
Då har jag provat min nya kärra. Vikten hamnade på 367 gr utan batteri. Vädret är inget vidare här nu. Blåser för mycket för en sådan modell. (Det gick bra att backa med den Hur som helst är jag helnöjd den flyger bra motorn drar bra. Är vädret det rätta så är jag övertygad om att det är en kärra som tar termik mycket bra.MVH Roland Last edited by Silverhyddan; Mar 09, 2006 at 10:19 AM. |
|
|
|
|
#74 |
|
Registered User
|
Snyggt jobbat Roland!
Ser framemot vidare rapportering! Sen är det extra kul att det satsas på SP400 kärror och i med det visar att det inte behöver vara dyrt att hålla på med EL-Segel och att det går att få bra prestanda även med ”stenåldersprylar” Kör så det ångar ur 400:an Roland! Hur går det för er andra? Det drar ihop sig nu! Mvh. Johan |
|
|
|
|
#75 |
|
Registered User
|
Hejsan!
Jag vill önska alla deltagare i denna omgång lycka till! – Både i luften och vädermässigt! Såg att det var runt 25st anmälda, och massor av SP400:a EL-Seglare! Kul att den typen är på väg tillbaka för det är faktiskt så att det kan vara ”räddning” för tävlandet med EL-Segel! Många har inte råd med 1000Watts monster, däremot en SP400:a EL-Seglare kan dom flesta få ihop för en ”billig” penning. Sen är det faktiskt riktigt kul och utmanande att optimera en 400-setup för bästa prestanda! Och det är jag inte själv om att tycka, det finns hur mycket som helst i ämnet! Känns lite som 400-motorer är mer accepterat utomlands än i Sverige? Nä, nu ska jag fortsätta förberedelserna för helgflygning! Mvh. Johan |
|
|
|
| Thread Tools | |