| RCCars | Crack Roll | Flying Giants | RC Power | The E Zone | Lift Zone | Our Sponsors | |||||||||
|
|
||||||||||||||
|
|
#31 |
|
Registered User
|
Hejsan!
Idag har jag fått en riktig energikick tack vare en ny lätt LiPo som håller mina ”eXtrema” krav! Har skaffat 2st PQ-400XP-3S, 20c Celler från AirEl i Hjo som jag parallell kopplat med mycket lyckat resultat! Vid 15 Amp belastning i 30sek håll paketet över 10v och nästan 11v i början vilket är mycket bra med tanke på att Ack-paketet väger under 80g med kontakter! Mvh. Johan |
|
|
|
|
#32 |
|
Registered User
|
Det låter ju lovande! Du som jagar vikt vet du vilka servon man kan ha till en sådan "Lightkärra" De minsta har ju 0,8 i dragkraft
/Roland |
|
|
|
|
#33 |
|
Registered User
|
Hej Roland!
Låt gärna Servona väga 8-9gram/st så du får pålitliga och ”starka” Jag gjorde en tabbe med min ”BLK”! Använde 6g servon med 0.8g dragkraft och ”gummibandsroder” Servona orkar inte riktigt hålla i mot draget i gummibandet så jag fick sätta dit en fjäder som hjälpte Servot att hålla neutralläget! Mvh. Johan |
|
|
|
|
#34 |
|
Registered User
|
Tack för det! Då behöver ju inte jag göra samma misstag!
/Roland |
|
|
|
|
#35 |
|
Registered User
|
Ett första utkast på ditt tips Johan! Eftersom jag snickrat på en Allegro Lite så var det nära till hands att börja med denna. Allegron är byggd och testad för att klara vinschning. Det behöver ju inte en modell i F5J-Extreme. Funderade mycket under byggtiden vad som kan göras lättare mm. Den här blir perfekt! Tror på denna modell Setupen blir en 400 med växel 3,51 och 3 cells ack.
/Roland |
|
|
|
|
#36 |
|
Registered User
|
Någon som vet ungefärlig vinkel på V-Tail? Har aldrig haft det på någon modell så jag har ingen aning
/Roland Last edited by Silverhyddan; Feb 24, 2006 at 02:35 PM. |
|
|
|
|
#37 |
|
Registered User
|
Hej Roland!
Mycket kul och spännande med ditt nya bygge! V-formen brukar nog ligga mellan 90 – 120grader. Såg att Terminator HLG hade 110grader. Kolla här! Hela Terminator bygget Mvh. Johan |
|
|
|
|
#38 |
|
Registered User
|
Lite V-form = God siderorseffekt (termik er sideror viktig)
Stor V-form = God høyderorseffekt (hang er høyderor viktig) Så velg 90-100grader
|
|
|
|
|
#39 |
|
Registered User
|
Tack så mycket!! En annan fråga som dykt upp är stötstängerna. Vad jag förstått så använder man pianotråd men bör man ha någon typ av gummiband som drar tillbaka rodren? Jag vet att DLGkärrorna har olika typer av detta har tyvärr aldrig sett konstruktionen
/Roland |
|
|
|
|
#40 |
|
Registered User
|
Hej Roland!
Pianotråd – Fy va tungt! Nä, så farligt är det inte! På min ”BLK” kör jag ”Gummibandsroder” Gummiband drar rodret till fullt utslag åt ena hållet, sen sitter det en tunn kevlarlina på Servot som drar/håller rodret i neutralläge samt drar åt ”andra hållet” Sånt här system är mycket lätt, men kräver lite styrka i Servona eftersom man bör ha gummibandet alt fjäder ganska spänd så man inte får roderfladder! Annars är dom tunna 0.8 kolfiber stötstängerna med hölje som RC-Teknik säljer ett bra och lätt alternativ! Mvh. Johan Last edited by Johan L; Feb 25, 2006 at 04:03 AM. |
|
|
|
|
#41 |
|
Registered User
|
X5J-eXtreme tävling!
Hejsan!
I samband med nästa X5J-Extreme omgång helgen 11-12 mars arrangerar SFS en EL-Segeltävling på Flugebyn utanför Karlsborg. Tävlingen är tänkt bli en ”kombitävling” Först flyger vi aktuell omg av X5J-eXtreme, sedan kör vi ”SFS-EL” en provklass med gemensam gruppstart. Mer info om tävlingen finns här! Mvh. Johan/SFS |
|
|
|
|
#42 |
|
Registered User
|
Kevlarlinan..... är det valnig kevlartråd eller är den behandlad på något sätt. Jag har tunn kevlartråd som jag lindat runt balken på seglare. Kan jag använda denna?
/Roland |
|
|
|
|
#43 |
|
Registered User
|
Hejsan!
Jag brukar använda ”Kevlarfisklina” av olika typ. Så du kan säkert använda din tråd om den verkar stum. Men kapa gärna till 2 st 1.5meters trådar och häng i par hekto någon natt för att sträcka ut den lilla töjningen som alltid finns i en rullad tråd så kanske du slipper efterspänna tråden efter montage. Mvh. Johan |
|
|
|
|
#44 |
|
Registered User
|
Ville!
Hur går det med borstlösplanerna? Mvh. Johan |
|
|
|
|
#45 | |
|
mostly gliders
|
Jag "ska" hitta den 100%iga lösningen :-)
Quote:
Hej Johan och alla andra. Tja, det är inte så lätt att hitta något bra motoralternativ med "inrunner", på outrunner finns det flera men då blir problemet yttermåtten (får vara max. 29 mm inkl. kablar). Som jag sa i telefon, det finns allt för mycket motorbeteckningar, det är jobbigt att kolla alla data så det blir rätt. Mitt mål är nu att hitta en borstlös med liknande prestanda som nuvarande och att få modellen 80-100 gram lättare, då kan jag också teoretiskt skrapa ihop tillräckligt med poäng för att vinna även över Jo Grini :-) Ja, vi får se hur det går, och du har ju lovat hjälpa till Johan. /Ville |
|
|
|
|
| Thread Tools | |