SMALL - espritmodel.com SMALL - Telemetry SMALL - Radio
Reply
Thread Tools
Old May 05, 2012, 04:27 PM
Registered User
Joined May 2012
9 Posts
Discussion
Dnevnik jednog pocetnika

Avioni su mi jos u detinjstvu bili velika ljubav i oduvek sam zeleo da imam "avion koji leti". Secam se da sam kao klinac dobio model, mislim da je bio neki Boeing, koji je mogao da "taksira", pali svetla i zvucao je kao mlazni avion i od tada je zelja za modelom koji leti bila jos veca. Naravno, zelja je ostala samo zelja zbog vremena i dela sveta u kojem sam rastao.

Sada, 40 godina kasnije imam klinca od 10 godina koji je opsednut avionima. Posto su druga vremena i posto zivimo u sasvim drugom delu sveta puno je lakse da mu se zelje ispune. Naravno, i ja sam dobio priliku da ostvarim san iz detinjstva.

Prvi korak je bio istrazivanje i ucenje na internetu. Slucajno sam nabasao na sajt jednog starog svedskog konstruktora modela koji zivi 30-tak kilomatera od mene. Bosse Gĺrdstad, je brzo odgovarao na moje mejlove i ubrzo mi je ponudio jedan model koji je on konstruisao i sa kojim je obucavao mnoge pocetnike. Model sam kupio napravljen ali prazan i kompletirao sam ga potrebnom instalacijom. Model se zove El Lajban i ima sledece specifikacije:
  • Raspon krila: 110 cm
  • Duzina: 88 cm
  • Tezina 750 - 800 gr u zavisnosti od baterije
  • Pogon: Outrunner C2628 1350 KV, ESC 30A
  • Propeler: 8 X 4 i 9 X 4,5
  • Upravljanje: 3 kanala, motor, ruder i elevator

Konstrukcija je od balze i plywooda presvucena plasticnim filmom. Evo i nekoliko fotki "lepotana": Broj na krilu je serijski broj modela kojeg je Bosse svojerucno napravio, kaze da je poceo sa brojem 1.







Kao sto vidite model ima male povrsine kojima se upravlja kao i krila prelomljene konstrukcije, sto znaci da oprasta pocetnicke greske. Posto sam masinski inzinjer po zanimanju i sebe smatram intiligentnim covekom resio sam da sam naucim da letim. Posle dosta teorije i Youtube klipova sam resio da probam.

Otisao sam na obliznji sportski aerodrom i za divno cudo uspeo da poletim sa zemlje. Leteo sam oko samog sebe u centru i okrecao se za modelom. Posle vise krugova sam dosao do zakljucka da cu pre ili kasnije morati da sletim. Vrtoglavica od silnog okretanja je postajala sve gora i resio sam da sletim pre nego sto se onesvestim. Oduzeo sam gas i posle nekoliko krugova model je posle jednog skoka sleteo.

Posle desetak minuta vrtoglavica je prestala i okurazio sam se da probam da letim ispred sebe. Opet sam nekako uspeo da model podignem u vazduh i pokusao da letim u obliku ovala. Avion bi pri okretu usporio i gubio visinu a na pravcu bi se dizao i ubrzavao, a i oval je bio dosta "strukiran". Sada sam se mnogo bolje osecao jer se nisam vrteo vec mi je glava radila kao da gledam tenis sa visokim loptama, znaci levo-desno i gore-dole. Opet sam oduzeo gas i nekako uspeo da sletim. Avion mi je predaleko otisao i sleteo u visokoj travi. Stajni trap je zapeo za travu a nos udario u zemlju i propeler se slomio. Posto nisam racunao da to moze meni da se desi, nisam imao rezervni propeler tako je letenje tu i zavrseno.

Sledeci dan sam otisao na isti aerodrom sa dva rezervna propelera. Sve je bilo kao i juce samo sto je duvao vetar. Pri prvom pokusaju poletanja avion se na oko 2 metra visine prelomio preko desnog krila i udario u zemlju. Ovaj put se pored slomljenog propelera i motor odvalio. Posle jedno pola sata popravljanja model je bio spreman za let. Opet sam pokusao da poletim i opet se ponovila ista stvar od malopre. Pored slomljenog propelera i odvaljenog motora i stajni trap se odvalio.

Posle 45 minuta popravljanja je model opet bio spreman za let. Posto samo idiot radi istu stvar vise puta i ocekuje drugi rezultat ja sam resio da nesto promenim. Pala mi je na pamet genijalna ideja, start iz ruke. Drzao sam radio u levoj ruci a avion povise glave u desnoj ruci. Dao sam nesto vise od pola gasa, potrcao i bacio avion horizontalno. Avion je malo pokleknuo i graciozno se podigao u visine. Sa osmehom na licu sam zadovoljno pogledom pratio avion. Odjednom sam primetio da model leti pravo prema pravim avionima koji su bili parkirano stotinak metara dalje. Levo je bio put preko koga je apsolutno zabranjeno letenje i ja sam zapoceo desni zaokret. Posto mi je ovo bio prvi desni zaokret u zivotu malo sam preterao i model je poceo da se opet okrece prema pravim avionima. Hteo sam da ga vratim prema sebi i pobrkao levo i desno i model je na negde 50 metara zapoceo da pada u spirali. Mene je uhvatila panika i nisam znao sta da radim tako da sam od tog trenutka bio samo posmatrac.

Otrcao sam do mesta havarije i imao sam sta da vidim:







Sleteo sam 25 cm ispod zemlje! Za divno cudo stete skoro nije ni bilo. Propeler se slomio, lastici koji drze krilo su popucali i obadva serva se odvalila. Trebalo mi je desetak minuta da iskopam avion iz zemlje. Sledeci sat vremena mi je trebao da izbacim svu zemlju iz motora i da ponovo postavim servo motore.

Pazljivom citaocu je verovatno jasno da sam opet ostao bez propelera a i bez samopouzdanja i u ovom trenutku sam poceo da svatam da mi je potrebna pomoc. Otisao sam i uclanio se u RC Klub i kupio simulator. Posle nekoliko lekcija letenja sa duplim komandama i desetak sati u simulatoru i sin i ja smo naucili osnovne manevre kao levi i desni zaokret, oval, pravougaonik i osmice. Sada vezbamo nadletanje preko piste i "touch and go".









Nastavak sledi ...

PS Moj savet pocetnicima:
  1. Uclani se u RC klub
  2. Kupi simulator i leti u simulatoru sto vise mozes
Atko is offline Find More Posts by Atko
Reply With Quote
Sign up now
to remove ads between posts
Old May 05, 2012, 10:11 PM
Serbia Moderator
molenjin's Avatar
Australia, SA, Adelaide
Joined Oct 2006
787 Posts
Veoma mi je drago što si se javio i postavio svoja iskustva i slike. Ovo je odličan prikaz jednog uspešnog "poletanja" u modelarske plave visine. Naravno, uvek ima lomova i razočarenja na početku, kako kod svakog od nas. Letenje RC modela se uči kao i vožnja biciklom ili plivanje. Ne može da se ovlada biciklom dok se par puta ne padne i oderu laktovi, niti može da se nauči da se pliva bez malo davljenja. Želim ti dugu i raznovrsnu modelarsku karijeru i nastavi da nas izveštavaš o novim modelima.
molenjin is offline Find More Posts by molenjin
Reply With Quote
Old May 06, 2012, 12:24 AM
Registered User
Joined May 2012
9 Posts
Hvala molenjin! Svaki pocetak je tezak i treba puno volje, upornosti i vremena.

Sto se tice novih modela hangar se polako puni i imamo jos 3 modela, dva su igracke a o trecem cu pisati vise kada ga slikam.

Igracka je RTF Sopwith Camel sa rasponom krila 28 cm i tezinom od 18g, znaci letenje je moguce samo unutra. Odemo ponekad do obliznje sportske hale i letimo. Avion ima samo 2 kanala (gas i ruder) i mladji sin koji ima 8 godina voli da leti njime. I stariji sin i ja ("iskusni piloti")i, mislimo da je zabavno da se leti njime i da je vredan 25 - 30 eura, koliko je kostao.



Imamo i helikopter Avatar Z008, takodje igracka za letenje po dnevnoj sobi ili sportskoj hali. Helikopter smo narucili preko Ebay iz Kine. Problem je sto je Mode 1 tj sto su palice na radiju "pomesane", ovde se koristi Mode 2. Model je kostao oko 30 dolara i dobra je alternativa kada je lose vreme napolju.

Atko is offline Find More Posts by Atko
Reply With Quote
Old May 06, 2012, 11:49 AM
Registered User
Joined May 2012
9 Posts
Evo kao sto sam i obecao slike i opis modela kojeg smo dobili na poklon. Decko ga je napravio pre 15 godina, jednom leteo sa njime i ostavio u podrum. Kada je upoznao moga sina i mene u RC klubu jednostavno nam ga je poklonio.
  • Raspon krila: 160 cm
  • Duzina: 135 cm
  • Tezina: 2,6 kg sa praznim rezervoarom
  • Motor sa unutrasnjim sagorevanjem .40 (6,5 cc)
  • Gorivo: metanol (16% ulje, 5% nitro)
  • Upravljane: 4 kanala, eleron, elevator, ruder i gas







Danas smo hteli da ga probamo ali imali smo problema sa gasenjem motora. Kada model stoji horizontalno motor radi kao sat u celom registru, medjutim kada se model uspravi motor se skoro ugasi. Probali smo da ocistimo karburator i produvali dizne medjutim to nije pomoglo. Posle smo primetili da je rezervoar montiran daleko od motora i da su jednostavno creva za gorivo previse duga i da pritisak iz auspuha nije dovoljan da bi gorivo doslo u karburator.

Ipak smo i leteli danas. Ja sam ispraznio 2 rezervoara na skolskom avionom Kyosho Calmato i ispraznio jednu bateriju u nasem Lajbanu. Sin je leteo Calmato jednom, dva puta instruktorov privatni akrobatski avion i na kraju ispraznio dve baterije u Lajbanu. Ja sam vezbao prelet preko piste a sin je vezbao sletanje. Obojica smo vise nego zadovoljni danasnjim danom. Ja sam malo povratio samopouzdanje posle ocajnog pocetka pilotske karijere a sin je nasao druga vrsnjaka koji takodje obucava.
Atko is offline Find More Posts by Atko
Reply With Quote
Reply


Thread Tools

Similar Threads
Category Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Discussion Avion za pocetnika cane1 Serbia 6 Oct 15, 2009 05:51 PM
Data Dnevnik jednog leta molenjin Serbia 1 May 20, 2008 01:31 AM