HobbyKing.com New Products Flash Sale
Reply
Thread Tools
Old Aug 11, 2012, 08:26 AM
Registered User
Denmark, Capital Region of Denmark, Brøndbyvester
Joined Jun 2009
2,627 Posts
Quote:
Originally Posted by Dennis Frie View Post
Godt at høre det var en succes - trods lidt problemer med tilt.
Jeg kan anbefale bare at sætte headtrackeren til computeren og senderen samtidig, så kan du sidde og lege med de forskellige indstillinger og få sat det hele op så det passer til dit setup og behov. Det er langt nemmere at få sat op på den måde.

Hvis du vil have større udsving på servoerne ved mindre hovedbevægelse, skal servo-gain sættes op. hvis 170 er standard og du ønsker de skal bevæge sig det dobbelte, skal de altså sættes til 340.

Jeg er hjemme igen, så du kan bare ringe hvis der er problemer (28 29 54 44)

Tak for billederne, det ser godt ud
Jeg smider nok et par billeder af folks opsætning i post #1 i headtracker tråden hvis det er i orden.

Du må gerne smide mine billeder op hvis det er det du mener.

Jeg troede at de 170 som står i GUIen, fungerede på den måde at man skulle dreje hovedet 170 grader for at få fuldt udslag på servoen. Hvis jeg så feks satte tallet ned til 45, troede jeg at jeg kunne nøjes med at dreje hovedet 45 grader for at få fuldt udslag. Jeg må lege lidt med det, men det bliver nok først i morgen.
SpookiePower is offline Find More Posts by SpookiePower
Reply With Quote
Sign up now
to remove ads between posts
Old Aug 11, 2012, 11:42 AM
Just another user
Dennis Frie's Avatar
Denmark, Capital Region of Denmark, Naerum
Joined Feb 2011
3,406 Posts
Quote:
Originally Posted by SpookiePower View Post
Du må gerne smide mine billeder op hvis det er det du mener.

Jeg troede at de 170 som står i GUIen, fungerede på den måde at man skulle dreje hovedet 170 grader for at få fuldt udslag på servoen. Hvis jeg så feks satte tallet ned til 45, troede jeg at jeg kunne nøjes med at dreje hovedet 45 grader for at få fuldt udslag. Jeg må lege lidt med det, men det bliver nok først i morgen.
Grundet forskellige servoer osv. er det lidt svært at angive hvor meget en servo vil dreje ud fra et givet PWM-signal. Derfor har jeg valgt ikke at angive nogen servo-vandring i grader.

Det er lettest bare at se servo-gain som en konverterings-faktor mellem hovedets bevægelse og servoens bevægelse.

Mere matematisk mener jeg servo-gain konstanten bliver brugt som:
( Servo-gain / 10) * head_position + servo_center = endelig PWM [us / 2]

Ved 170 i servo-gain og 90 grader (yderposition) fås altså:
(170 / 10) * 90 grader + 2100 = 3620 / 2 = 1,8 ms
Dennis Frie is offline Find More Posts by Dennis Frie
Reply With Quote
Old Aug 11, 2012, 06:53 PM
LKJ
Lars k Jensen
Denmark, Central Denmark Region, Tostrup
Joined Apr 2006
2,600 Posts
Tog op og besøgte Randers Modelflyve klub i dag og mødte en masse flinke modelflyvere

Fløj med Easyglideren og da jeg kom op i 200 meter anden gang fandt jeg termik, på 10-12 minutter lå jeg i 700+ meter og det gik opad med 8m/sek lige meget i hvilken retning jeg fløj var der løft over 5 m/sek, løftet dækkede mindst en km i diameter jeg måtte til sidst dykke i spiral, med flutter i vingerne ind imellem, for at komme ned på de 200 meter igen, 10 min senere var jeg igen i 800 meter og måtte dykke igen, der var 10 m/sek stig der bare blev kraftigere jo højere man kom op, jeg fløj elevator godt en time på den måde før jeg blev nødt til at lande og hælde vand af, brillernes skumgummi kanter var våde af sved, og andrelinen pumpede.

Se det er sgu termik flyvning gutter

Fik en tur senere hvor termikken havde lagt sig lidt så jeg kunne flyve mere normalt rundt og brænde højde af imellem boblerne.

Vil se om jeg ikke kan liste mig der op i morgen igen.

Lars.
LKJ is offline Find More Posts by LKJ
Reply With Quote
Old Aug 11, 2012, 07:02 PM
Just another user
Dennis Frie's Avatar
Joined Feb 2011
3,406 Posts
Quote:
Originally Posted by LKJ View Post
Tog op og besøgte Randers Modelflyve klub i dag og mødte en masse flinke modelflyvere

Fløj med Easyglideren og da jeg kom op i 200 meter anden gang fandt jeg termik, på 10-12 minutter lå jeg i 700+ meter og det gik opad med 8m/sek lige meget i hvilken retning jeg fløj var der løft over 5 m/sek, løftet dækkede mindst en km i diameter jeg måtte til sidst dykke i spiral, med flutter i vingerne ind imellem, for at komme ned på de 200 meter igen, 10 min senere var jeg igen i 800 meter og måtte dykke igen, der var 10 m/sek stig der bare blev kraftigere jo højere man kom op, jeg fløj elevator godt en time på den måde før jeg blev nødt til at lande og hælde vand af, brillernes skumgummi kanter var våde af sved, og andrelinen pumpede.

Se det er sgu termik flyvning gutter

Fik en tur senere hvor termikken havde lagt sig lidt så jeg kunne flyve mere normalt rundt og brænde højde af imellem boblerne.

Vil se om jeg ikke kan liste mig der op i morgen igen.

Lars.
Det lyder bare lækkert. Du lod den ikke bare stige og se hvor langt op du kunne følge termik?

Jeg har desværre planer i morgen, men det kribler lidt i fingrene for snart at få lidt fly i luften
Reply With Quote
Old Aug 11, 2012, 07:19 PM
LKJ
Lars k Jensen
Joined Apr 2006
2,600 Posts
Quote:
Det lyder bare lækkert. Du lod den ikke bare stige og se hvor langt op du kunne følge termik?

Jeg har desværre planer i morgen, men det kribler lidt i fingrene for snart at få lidt fly i luften
Når løftet bare stiger i hastighed med højden og man flyver en EasyGlider der ikke kan flyve/dykke hurtigt skal man passe på, jeg har set svævere forsvinde for aldrig at blive fundet, for øvrigt også en 35 er glowmotor flyver med stoppet motor, ingen af dem kunne dykke hurtiger end termikken løftede dem, så jeg er forsigtig når det begynder at gå for godt og i et så et stort område at man ikke bare kan flyve væk fra boblen, ved at flyve over end en km væk fra der hvor man begyndte at ryge op med 6-10 m/sek, det bliver måske til 20 m/sek i 1200 meter.

Sådan termik er en sjælden oplevelse i Danmark, men det sker og er en fantastisk oplevelse hver gang, men den kan også blive dyr.

Lars.
Reply With Quote
Old Aug 11, 2012, 07:27 PM
Just another user
Dennis Frie's Avatar
Joined Feb 2011
3,406 Posts
Quote:
Når løftet bare stiger i hastighed med højden og man flyver en EasyGlider der ikke kan flyve/dykke hurtigt skal man passe på, jeg har set svævere forsvinde for aldrig at blive fundet, for øvrigt også en 35 er glowmotor flyver med stoppet motor, ingen af dem kunne dykke hurtiger end termikken løftede dem, så jeg er forsigtig når det begynder at gå for godt og i et så et stort område at man ikke bare kan flyve væk fra boblen, ved at flyve over end en km væk fra der hvor man begyndte at ryge op med 6-10 m/sek, det bliver måske til 20 m/sek i 1200 meter.

Sådan termik er en sjælden oplevelse i Danmark, men det sker og er en fantastisk oplevelse hver gang, men den kan også blive dyr.

Lars.
20 m/sek = 72 km/h. Hmm det burde nok være muligt at dykke sig ud af, men så begynder det også at blive en spændende tur ned

Jeg har en del gange haft min Maxi swift i mere eller mindre lodret dyk, der ryger den nemt over 100 km/h når man stille og roligt trækker ud. Man skal nok være en smule mere forsigtig med en Easyglider, men der flyver jeg uden OSD.

Du må huske lidt ground-recording i morgen
Reply With Quote
Old Aug 11, 2012, 07:38 PM
LKJ
Lars k Jensen
Joined Apr 2006
2,600 Posts
Quote:
20 m/sek = 72 km/h. Hmm det burde nok være muligt at dykke sig ud af, men så begynder det også at blive en spændende tur ned

Jeg har en del gange haft min Maxi swift i mere eller mindre lodret dyk, der ryger den nemt over 100 km/h når man stille og roligt trækker ud. Man skal nok være en smule mere forsigtig med en Easyglider, men der flyver jeg uden OSD.

Du må huske lidt ground-recording i morgen
Har næsten 2 timer fra i dag på SD i Actosen, kan godt få det over på harddisken men Vimeo vil ikke uploade det skal nok ha et andet pogram til at uploade og redigere/klippe med og som laver noget Vimeo vil æde.

Mine vinger var garentert tykke flere gange i dag, nåede ikke at se det men hele flyet vibrerede voldsomt flere gange når farten blev for høj, var sgu bange for de ville ryge af et par gange, når varioen viser -18-19m/sek og du flyver i luft der vel går opad med en +8-10m/sek, EasyG er ikke lavet til fart.

Lars.
Reply With Quote
Old Aug 11, 2012, 07:39 PM
Just another user
Dennis Frie's Avatar
Joined Feb 2011
3,406 Posts
Fandt lige denne her

Jeg er sikker på min glasfiber-tape en gang imellem har haft lidt at lave
Last edited by Dennis Frie; Feb 04, 2013 at 04:32 PM.
Reply With Quote
Old Aug 11, 2012, 07:51 PM
LKJ
Lars k Jensen
Joined Apr 2006
2,600 Posts
Quote:
Fandt lige denne her

Jeg er sikker på min glasfiber-tape en gang imellem har haft lidt at lave
Din vinge er så død og stiv at det nok er dine ror der giver først op for flutter.

Og hvis EZG hunne håndtere de hastigheder var jeg fortsat meget længere op, har kikket efter noget svæver der kan sådan noget der ligner, i en 3 til 3,5 meter spænd, men de er sgu dyre og sikkert så fine at det ville være synd at flyve dem de steder jeg plejer at flyve, i går havde det været lykken med sådan en fugl.

Lars.
Reply With Quote
Old Aug 11, 2012, 07:52 PM
Just another user
Dennis Frie's Avatar
Joined Feb 2011
3,406 Posts
Hvad med sidevind, det giver ikke problemer? Jeg synes tit det er noget af det der er lidt udfordrende når man kommer op i højden. ~90 km/h den ene vej og 10 km/h den anden vej
*Billede fjernet.

- her ca. 90 km/h uden motor den ene vej.
Last edited by Dennis Frie; Aug 11, 2012 at 08:09 PM.
Reply With Quote
Old Aug 11, 2012, 08:01 PM
LKJ
Lars k Jensen
Joined Apr 2006
2,600 Posts
Quote:
Hvad med sidevind, det giver ikke problemer? Jeg synes tit det er noget af det der er lidt udfordrende når man kommer op i højden. ~90 km/h den ene vej og 10 km/h den anden vej

- her ca. 90 km/h uden motor den ene vej.
I dag var det jo næsten vindstille, vinden skiftede når en boble gik rundt om os.

Det er jo også derfor en fugl der kan flyve meget hurtigere og med flaps stadigvæk kan cirkle langsomt i boblerne er så tiltrækkende, har meget kik på Epsilon Competition fra Staufenbil
http://www.modellhobby.de/Modelle/Fl...&t=3&c=31&p=31

Eller den her som HeadRC også har.
http://www.topmodelcz.cz/index.php?P...etail&id=13817
Men det er en 5500-6000kr inden man er færdig. + TSLRS og FPV selvfølgelig

Lars.
Last edited by LKJ; Aug 11, 2012 at 08:06 PM.
Reply With Quote
Old Aug 11, 2012, 08:06 PM
Just another user
Dennis Frie's Avatar
Joined Feb 2011
3,406 Posts
Quote:
Det er jo også derfor en fugl der kan flyve meget hurtigere og med flaps stadigvæk kan cirkle langsomt i boblerne er så tiltrækkende, har meget kik på Epsilon Competition fra Staufenbil eller den her som HeadRC også har.
http://www.topmodelcz.cz/index.php?P...etail&id=13817
Men det er en 5500-6000kr inden man er færdig.

Lars.
Ja jeg har også set lidt på mulighederne, men det bliver hurtigt en lidt anden prisklasse. Stederne man kan tillade sig at flyve fra bliver også noget lidt andet. 3 meter fly i fuld kulfiber eller lign. og 150-200 km/h slår hårdt.

Jeg har lidt overvejet om man f.eks. skulle lege med noget i stil med:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=18042
http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...00mm_ARF_.html

- Men vil næste hellere købe noget jeg ved fungerer.
Reply With Quote
Old Aug 11, 2012, 08:18 PM
LKJ
Lars k Jensen
Joined Apr 2006
2,600 Posts
Quote:
Ja jeg har også set lidt på mulighederne, men det bliver hurtigt en lidt anden prisklasse. Stederne man kan tillade sig at flyve fra bliver også noget lidt andet. 3 meter fly i fuld kulfiber eller lign. og 150-200 km/h slår hårdt.

Jeg har lidt overvejet om man f.eks. skulle lege med noget i stil med:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=18042
http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...00mm_ARF_.html

- Men vil næste hellere købe noget jeg ved fungerer.
Det er glasfiber krop og skum/balsa vinger lige som dem jeg tænker på bare mindre og lettere, den er sikkert sjov at flyve men ikke den termik fugl jeg drømmer om.
Nå jeg har lige købt quart for 2000 må nok hellere få den til at flyve først, har læst manualer fra nettet til jeg var blå i hovedet, fandt noget på RCG der fik mig til at fatte noget af det så måske det kommer. Såen Nasa kan sgu noget og ham der havde den viste nada lige som mig og har uden tvivl været inde og rode så den skal nok sættes op fra grunden for der ikke skal gemme sig noget grimt et sted.
Kommer også til at mangle en kanal for at kunne bruge det hele, ellers skal jeg skippe en fra HT og det kommer ikke til at ske.

Lars.
Reply With Quote
Old Aug 11, 2012, 08:25 PM
Just another user
Dennis Frie's Avatar
Joined Feb 2011
3,406 Posts
Quote:
Det er glasfiber krop og skum/balsa vinger lige som dem jeg tænker på bare mindre og lettere, den er sikkert sjov at flyve men ikke den termik fugl jeg drømmer om.
Nå jeg har lige købt quart for 2000 må nok hellere få den til at flyve først, har læst manualer fra nettet til jeg var blå i hovedet, fandt noget på RCG der fik mig til at fatte noget af det så måske det kommer. Såen Nasa kan sgu noget og ham der havde den viste nada og har uden tvivl været inde og rode så den skal nok sættes op fra grunden for der ikke skal gemme sig noget grimt et sted.
Kommer også til at mangle en kanal for at kunne bruge det hele, ellers skal jeg skippe en fra HT og det kommer ikke til at ske.

Lars.
Nej man vinder helt sikkert meget ved at gå fra en "lille" 2 meter svæver til en 3 meter. Men igen, prisen er også noget lidt andet. Jeg har alt for mange igangværende projekter, så jeg må hellere vente lidt med at se på ny svæver . Der ligger allerede "lidt" småting og venter.

Jeg har intet kendskab til DJI Naza, men hvad jeg lige har læst skulle det da ikke være helt umuligt at sætte op.

Er det på din multirotor du kommer til at mangle kanaler? Der tror jeg måske nok jeg ville skippe headtracker i første omgang .
Reply With Quote
Old Aug 11, 2012, 08:34 PM
LKJ
Lars k Jensen
Joined Apr 2006
2,600 Posts
Quote:
Nej man vinder helt sikkert meget ved at gå fra en "lille" 2 meter svæver til en 3 meter. Men igen, prisen er også noget lidt andet. Jeg har alt for mange igangværende projekter, så jeg må hellere vente lidt med at se på ny svæver . Der ligger allerede "lidt" småting og venter.

Jeg har intet kendskab til DJI Naza, men hvad jeg lige har læst skulle det da ikke være helt umuligt at sætte op.

Er det på din multirotor du kommer til at mangle kanaler? Der tror jeg måske nok jeg ville skippe headtracker i første omgang .
Ja det er til multien men når jeg tænker mig om så passer det ikke jeg skal jo kun bruge 4 til at styre den og 2 til kontakter og 2 til HT så det passer jo. HT kan altid slåes fra i begyndelsen og så kan man se om det kan bruges, jeg tror det fordi DFHT er så stabil.
Sengetid.

En størrer svæver med de rigtige profiler og camber ændrende flaps og alt det fine er en gammel drøm for mig og at flyve den FPV i dag
Mine største betenkligheder er plads i bilen og håndterbarhed i marken, hvis jeg ikke kan kaste den selv, helst siddende i stolen som jeg gør med EZG så bliver det svært og nok ikke så sjovt.

Lars.
Reply With Quote
Reply

Castle Creations      DRIVE / FLY / SUPPORT  

Thread Tools