HobbyKing.com New Products Flash Sale
Reply
Thread Tools
Old Jun 22, 2012, 04:18 PM
LKJ
Lars k Jensen
Denmark, Central Denmark Region, Tostrup
Joined Apr 2006
2,601 Posts
Quote:
Originally Posted by Chrelle View Post
Mens min bror og jeg går og venter på dele fra det fjerne østen til vores quads, går jeg og er ved at gøre en bixler klar.

Her til aften blev det så tid til at sætte lidt kamera og sender sammen. Og et lille mount til at styre kameraet, hvis vi en dag vil det.

Fik også bygget nye antenner. De første jeg lavede var med 1.4 mm tråd, de nye er med .75mm svejsetråd. Der er meget bedre signal nu, og der er ikke det flimmer der kom med de andre antenner.
Det er jo nemt at lave de her CP antenner. Glæder mig til at se hvordan de virker på lidt afstand. Indtil videre er de kun testet nede fra gaden og op til 3 sal hvor mit værksted er. Men igennem tegltag virker de meget fint.

Her er lidt fotos af aftenens gøren, hvis nogen gider se :-)
Trådtykkelserne der bliver anbefalede er 0,8 mm for 2,4 Ghz og 0,6 mm for 5,8 Ghz, det er ret vigtigt, toleranserne er at du skal under 1% af målene i nøjagtighed for at kunne regne med noget, det sagt så bygger og flyver folk med hjemmebyggede 5,8 Ghz antenner i stor stil og med bedre resultater end med standard gummipiske.

Lars.
LKJ is offline Find More Posts by LKJ
Reply With Quote
Sign up now
to remove ads between posts
Old Jun 22, 2012, 05:04 PM
Newbie to RC planes
mike_o's Avatar
Denmark, Region Zealand, Roskilde County
Joined Jan 2012
1,036 Posts
Quote:
Originally Posted by Dennis Frie View Post
....Forresten, angående ting der hopper ud foran flyet en gang imellem, tjek lige denne her. Jeg troede først det var en hund der kom løbende hen over marken mod mit fly...
Tak for en fin flyveaften! Dennis hjalp med at få min nye EasyStar maidened med FPV udstyr, og det gik jo helt godt i 15-20 minutter godt indtil hornet på højderoret faldt af

Heldigvis var maskinen så velbalanceret, at jeg kunne lande den på gassen, så ingen skader :-) Nu er hornet epoxyet på og det er slut med den blinde tiltro til CA.

Mens jeg så sad og ventede på, at Dennis fik brændt sine batterier af, kunne jeg more mig over "hunden" som sprang rundt EFTER hans maskine. Den var virkelig ret opsat på at fange EysyGlideren, og jeg var faktisk lidt ved at dø af grin over det. Dennis kunne jo ikke rigtig se bagud, men et kamera der optog bagud ville nok have givet en Oscar-vindende optagelse.

Efter et par runder, kom vi i tanke om, at den måske prøvede at beskytte sit afkom i mod en ørn, og Dennis fløj så væk fra området for at give den fred. Men imponerede og morsomt var det.

I øvrigt endnu en super aften i Nærum med stor set vindstille og et virkelig flot lys
mike_o is offline Find More Posts by mike_o
Reply With Quote
Old Jun 22, 2012, 05:15 PM
LKJ
Lars k Jensen
Joined Apr 2006
2,601 Posts
Quote:
Originally Posted by mike_o View Post
Tak for en fin flyveaften! Dennis hjalp med at få min nye EasyStar maidened med FPV udstyr, og det gik jo helt godt i 15-20 minutter godt indtil hornet på højderoret faldt af

Heldigvis var maskinen så velbalanceret, at jeg kunne lande den på gassen, så ingen skader :-) Nu er hornet epoxyet på og det er slut med den blinde tiltro til CA.

Mens jeg så sad og ventede på, at Dennis fik brændt sine batterier af, kunne jeg more mig over "hunden" som sprang rundt EFTER hans maskine. Den var virkelig ret opsat på at fange EysyGlideren, og jeg var faktisk lidt ved at dø af grin over det. Dennis kunne jo ikke rigtig se bagud, men et kamera der optog bagud ville nok have givet en Oscar-vindende optagelse.

Efter et par runder, kom vi i tanke om, at den måske prøvede at beskytte sit afkom i mod en ørn, og Dennis fløj så væk fra området for at give den fred. Men imponerede og morsomt var det.

I øvrigt endnu en super aften i Nærum med stor set vindstille og et virkelig flot lys
I hygger jer da gevaldigt og husk man skal ikke drille dyrene så bider de måske.

Dennis mangler en HT så han kan se hvad der foregår rundt om hans flyver, havde han haft sådan en pan servo som Kim har havde han set det selv.

Og ja den kæmpede sikkert for sit afkom så det var godt i lod den være, de er flotte at se på men det er synd at jage dem væk fra det de synes er et godt sted.

Hygge, nu er det sengetig, jeg har noget der ringer kl 5 i morgen, en lille tur til Lolland, 2X250 km + færge, bilen er pakket.

Lars.
Reply With Quote
Old Jun 23, 2012, 03:24 AM
Registered User
Denmark, Region Zealand, Slagelse
Joined May 2012
8 Posts
Motor til Bixler

Lige et spørgsmål ang motor til en Bixler.

Har 3 forskellige at ligge i kassen, hvad ville i vælge?

2212 980 KV Sunnysky angel

2212 1200 KV Noname

2814 1250 KV Sunnysky X-series

Eller skal jeg ha bestilt en helt anden hjem??
Chrelle is offline Find More Posts by Chrelle
Reply With Quote
Old Jun 23, 2012, 04:34 AM
Registered User
Denmark, Capital Region of Denmark, Brøndbyvester
Joined Jun 2009
2,622 Posts
Jeg ved godt dette måske er lidt offtopic - men nu prøver jeg alligevel - og dog, lidt FPV er der måske med i det

Curiosity, den sonde som NASA har på vej mod Mars, lander på overfladen (i følge denne video) den 5 august 10:31PM PDT 2012. Jeg har prøvet at konvertere tidspunktet til vores tid på worldclock, men er ikke sikker på jeg får det rigtige tidspunkt. Jeg finder frem til at det hos os kommer til at ske den 6 august kl 7:31 - kan nogle af jer bekræfte det, eller få i et helt andet resultat ?

Har i iøvrigt set hvordan selve indflyvningen og landingen kommer til at foregå - det er helt vildt hvis det lykkedes syntes jeg.

- Kim -
SpookiePower is online now Find More Posts by SpookiePower
Reply With Quote
Old Jun 23, 2012, 05:27 AM
R/C ruined me, But i have fun!
Denmark, Nordjylland, Nørresundby
Joined Jan 2012
211 Posts
Quote:
Originally Posted by Chrelle View Post
Lige et spørgsmål ang motor til en Bixler.

Har 3 forskellige at ligge i kassen, hvad ville i vælge?

2212 980 KV Sunnysky angel

2212 1200 KV Noname

2814 1250 KV Sunnysky X-series

Eller skal jeg ha bestilt en helt anden hjem??
Jeg vil tro du skal have en med lidt højere KV. De anbefaler selv mellem 1900 KV og 2620 KV.

Jeg har selv købt denne her til mit Bixler fly som forhåbentlig snart popper ind ad døren

Quote:
Originally Posted by SpookiePower View Post
Jeg ved godt dette måske er lidt offtopic - men nu prøver jeg alligevel - og dog, lidt FPV er der måske med i det

Curiosity, den sonde som NASA har på vej mod Mars, lander på overfladen (i følge denne video) den 5 august 10:31PM PDT 2012. Jeg har prøvet at konvertere tidspunktet til vores tid på worldclock, men er ikke sikker på jeg får det rigtige tidspunkt. Jeg finder frem til at det hos os kommer til at ske den 6 august kl 7:31 - kan nogle af jer bekræfte det, eller få i et helt andet resultat ?

Har i iøvrigt set hvordan selve indflyvningen og landingen kommer til at foregå - det er helt vildt hvis det lykkedes syntes jeg.

- Kim -
Det ser helt vildt spændende ud! En vild landing hvis det kan lykkes! Jeg får det også til 07:31 så det tror jeg er rigtigt

/Martin
ParamiLL is offline Find More Posts by ParamiLL
Reply With Quote
Old Jun 23, 2012, 08:26 AM
Registered User
Denmark, Region Zealand, Slagelse
Joined May 2012
8 Posts
Quote:
Originally Posted by ParamiLL View Post
Jeg vil tro du skal have en med lidt højere KV. De anbefaler selv mellem 1900 KV og 2620 KV.

Jeg har selv købt denne her til mit Bixler fly som forhåbentlig snart popper ind ad døren

/Martin
Tak Martin.. bestiller en magen til så.

indtil videre prøver jeg med den 2814 1250. Den har skubbet en arne hansen vinge på 1.2 kilo lodret op.

Kan man lime EPO sammen med mellemtyk cyano. Tænker her på kroppen.
Chrelle is offline Find More Posts by Chrelle
Reply With Quote
Old Jun 23, 2012, 08:35 AM
No longer an FPV virgin
Danmark, where the vikings live.
Joined Oct 2010
130 Posts
2 ting.

1:
Er der nogen der har nogle erfaringer med de der Sail Winch servoer som pan servo, virker det overhovedet efter hensigten?

2:
Jeg har gået og kigget lidt på min gamle portotype 1 drone.
Der er selvfølgelig mange ting jeg vil lave anderledes den dag jeg bygger portotype 2, Lars Dennis og NielsErik kan sikkert huske at den lærte mig en del ting om motorfundamenter
Men der er en enkelt ting jeg indtil nu ikke har kunnet udtænke en bedre løsning på.

Flyveren er en klassisk drone med dobbelt hale-boom, som lodret stabilisator har jeg bare brugt to stykker billigt 5mm Bauhaus skum, et over hver hale-boom.
Det virkede ikke særligt holdbart, så jeg satte en kulfiberstang på skrå med min limpistol og tænkte "så er den i vinkel"
Men det var den ikke, stabilisatorene virkede bedre når de var større, det blev fixet i felten med lidt pakketape, ikke så kønt men de blev større.
Problemet er at hele konstruktionen virker meget blød og ustabile, og der er for meget stress på den.
Så limen holder ikke, og jeg er i det hele taget træt af den løsning jeg har lavet, hele ideen er faktisk noget lort.
Er der nogle der har nogle gode ideer til hvordan jeg kan lave det i fremtiden, så jeg får en god og stærk konstruktion?

Thyge.
thygekm is offline Find More Posts by thygekm
Reply With Quote
Old Jun 23, 2012, 12:00 PM
Sorry-I am from Denmark !!
Niels Erik's Avatar
Danmark, Lolland, Søllested
Joined Nov 2010
984 Posts
Så fik vi overstået det første FPV træf på Lolland
Det gik rigtigt godt, og der var en god stemning, og vi fik også fløjet, selvom vinden var lidt slem

Min første tur endte desværre i et styrt-Jeg havde i forvejen meget svært ved at holde flyet i luften -Det lette fly blev kastet rundt af vinden
På et tidspunkt, da jeg var ca 170 meter oppe, sagde min spotter at der kom et full size fly, og han lå længere nede end mit fly
Jeg gav dykror-Men fik for meget fart på ned, så da jeg ville rette op lavede Sirius et rul, og faldt ud af himlen

Men ved hjælp af GPS kordinaterne, o et par træf deltagere, fik vi hurtigt fundet min Sirius igen-Og bortset fra at understellet var faldet af-Så var flyet intakt, og kom snart efter i luften igen
http://www.youtube.com/watch?v=Rhnuv...ature=youtu.be

Beklager at min video optager ikke kan optage i bedre kvalitet-Mt billede i brillerne er langt bedre
Niels Erik is offline Find More Posts by Niels Erik
Reply With Quote
Old Jun 23, 2012, 04:48 PM
LKJ
Lars k Jensen
Joined Apr 2006
2,601 Posts
Quote:
Originally Posted by thygekm View Post
2 ting.

1:
Er der nogen der har nogle erfaringer med de der Sail Winch servoer som pan servo, virker det overhovedet efter hensigten?

2:
Jeg har gået og kigget lidt på min gamle portotype 1 drone.
Der er selvfølgelig mange ting jeg vil lave anderledes den dag jeg bygger portotype 2, Lars Dennis og NielsErik kan sikkert huske at den lærte mig en del ting om motorfundamenter
Men der er en enkelt ting jeg indtil nu ikke har kunnet udtænke en bedre løsning på.

Flyveren er en klassisk drone med dobbelt hale-boom, som lodret stabilisator har jeg bare brugt to stykker billigt 5mm Bauhaus skum, et over hver hale-boom.
Det virkede ikke særligt holdbart, så jeg satte en kulfiberstang på skrå med min limpistol og tænkte "så er den i vinkel"
Men det var den ikke, stabilisatorene virkede bedre når de var større, det blev fixet i felten med lidt pakketape, ikke så kønt men de blev større.
Problemet er at hele konstruktionen virker meget blød og ustabile, og der er for meget stress på den.
Så limen holder ikke, og jeg er i det hele taget træt af den løsning jeg har lavet, hele ideen er faktisk noget lort.
Er der nogle der har nogle gode ideer til hvordan jeg kan lave det i fremtiden, så jeg får en god og stærk konstruktion?

Thyge.
1) Sail Winch servoer kører normalt uden selv neutralisering, de kører til den side du bevæger pinden til og hurtigere des mere udslag men de bliver der hvor de er nået til når du sætter pinden i nul, dem kan vi ikke bruge, der findes få der følger pinden både frem og tilbage ligesom vores normale servoer, og det er dem der skulle du, jeg har ikke prøvet for jeg mangler en pålidelig HT før jeg tør, og dem der findes er i 50 gram klassen GVS har en der kan lave 2X180 grader og en del bruger dem og er glade for dem.
Ku forestille mig en HT sat til 2X90 graders hoved pan og måske enda ekspo mixet på ville væer god til det, 2X45 bliver nok for grov at styre.

2) Det er et klasisk problem for twinboom fly at få halen stiv nok.
Det starter ved hovedvingen hvor senterstykket i mellem hale bommene slal være ekstremt vridnings stabilt, over bomophængene der skal monteres stabilt både for op og nedgående momenter men også skal være dødt for vridning i halabommene og til haleplanet der skal være meget stift og skal kunne optage/udjevne vridmomentet fra halebommene ellers kan man vride det hele ved at løfte i den ene bomhale ende og trykke på den anden medens flyveren ligger fast på et bord med halen fri af kanten, når man gør det vrider man i praksis halebommene (prøver at dreje dem rundt i fastgørelsen) samtidig med at man vrider i hovedvingen, det skal være "dødt" at lyfte/trykke så halen ikke vrider når man gør det, det er meget svært at lave det i allu og stål, i skum tja, problemet med at få finnerne til at stå stabilt kan nok løses ved at lave finnen tykkere nede hvor den limes på det stive haleplan, og så evt en kul 0,5X3 på det tykkeste sted, lodret på hver side af finnen og ned i haleplanet på hver side af halebommen.

Lidt omstendigt ja men der er en grund til at man ikke ser så mange twinbom pushers, det koster og det udvikler sig at lave en sådan konstruktion mekanisk stabil, også i 1/1 fly

Lars
Reply With Quote
Old Jun 23, 2012, 04:57 PM
Registered User
Denmark, Region Zealand, Tappernøje
Joined Jan 2010
31 Posts
FPV træf på Lolland

Jeg var også til træf idag. Det var kanont hyggeligt, med masser af FPV snak, pølser, brød og Heinz ketchup, og ikke mindst gode råd hist og her. Jeg fik da ihvertfald lige fikset min 5.8 Ghz antenne så jeg undgik udfald, efter en snak med en venlig person som jeg desværre ikke fik navnet på. Mit fly er forresten en Skywalker m. FY-31 og Hornet OSD, hvilket er mit første fpv fly - den flyver ganske glimragende
P.S. Nielserik var bare fuld, derfor hans lille styrt, vi prøvede ellers at liste hans pose med guldbajere væk, men blev opdaget i sidste øjeblik. Har en mistanke om at morgenbajere også har noget at gøre med hans X8 blev væk
Muunk is offline Find More Posts by Muunk
Reply With Quote
Old Jun 23, 2012, 05:00 PM
LKJ
Lars k Jensen
Joined Apr 2006
2,601 Posts
Quote:
Originally Posted by Niels Erik View Post
Så fik vi overstået det første FPV træf på Lolland
Det gik rigtigt godt, og der var en god stemning, og vi fik også fløjet, selvom vinden var lidt slem

Min første tur endte desværre i et styrt-Jeg havde i forvejen meget svært ved at holde flyet i luften -Det lette fly blev kastet rundt af vinden
På et tidspunkt, da jeg var ca 170 meter oppe, sagde min spotter at der kom et full size fly, og han lå længere nede end mit fly
Jeg gav dykror-Men fik for meget fart på ned, så da jeg ville rette op lavede Sirius et rul, og faldt ud af himlen

Men ved hjælp af GPS kordinaterne, o et par træf deltagere, fik vi hurtigt fundet min Sirius igen-Og bortset fra at understellet var faldet af-Så var flyet intakt, og kom snart efter i luften igen
Du skulle ned, flyet havde den rigtige/forkerte kurs og højde så den del var helt efter bogen, men om det var din spotter der panikkede og ikke gav rolig besked, eller dig ved jeg ikke, fakta er at der var rimelig god tid og det ikke havde været nødvendigt med så voldsomt et dyk, det ku selvfølgelig også være dig der ikke kender flyet godt nok endnu, under alle omstendigheder væk kom du og det kostede kun et hak i stoldtheden og et par dråber cyano, lige efter sikkerhedsbogen.

Lars.
Reply With Quote
Old Jun 23, 2012, 05:13 PM
LKJ
Lars k Jensen
Joined Apr 2006
2,601 Posts
Quote:
Originally Posted by Muunk View Post
Jeg var også til træf idag. Det var kanont hyggeligt, med masser af FPV snak, pølser, brød og Heinz ketchup, og ikke mindst gode råd hist og her. Jeg fik da ihvertfald lige fikset min 5.8 Ghz antenne så jeg undgik udfald, efter en snak med en venlig person som jeg desværre ikke fik navnet på. Mit fly er forresten en Skywalker m. FY-31 og Hornet OSD, hvilket er mit første fpv fly - den flyver ganske glimragende
P.S. Nielserik var bare fuld, derfor hans lille styrt, vi prøvede ellers at liste hans pose med guldbajere væk, men blev opdaget i sidste øjeblik. Har en mistanke om at morgenbajere også har noget at gøre med hans X8 blev væk
Ja de badekar flyver ganske udemærket, selv med de mursten du læsser dem med. (lipoer)

ANG N.E. det er da bare maler syndrom.

Lars.
Reply With Quote
Old Jun 23, 2012, 06:40 PM
FPV by mrhydrox
Mrhydrox's Avatar
Danmark, Sjælland, Jyderup
Joined Jun 2011
823 Posts
Quote:
Originally Posted by LKJ View Post
Ja de badekar flyver ganske udemærket, selv med de mursten du læsser dem med. (lipoer)

ANG N.E. det er da bare maler syndrom.

Lars.
I har vist Hygget jer.
Mrhydrox is offline Find More Posts by Mrhydrox
Reply With Quote
Old Jun 24, 2012, 02:51 AM
Sorry-I am from Denmark !!
Niels Erik's Avatar
Danmark, Lolland, Søllested
Joined Nov 2010
984 Posts
Quote:
Originally Posted by Muunk View Post
Det var min radio ven Flemming du talte med!!

Jeg drak 1 øl-Så jeg var ikke fuld-Men jeg har været (og er stadig) maler siden 1980 Så det er min undskyldning for at være tosset

Hvad er jeres??

Igen-Mange tak for en dejlig dag-Som vi gentager til næste år

Velkommen til Muunk, ny mand på vores site.
Har du noget film fra træffet?
Niels Erik is offline Find More Posts by Niels Erik
Last edited by Niels Erik; Jun 24, 2012 at 03:16 AM.
Reply With Quote
Reply

Castle Creations      DRIVE / FLY / SUPPORT  

Thread Tools