Espritmodel.com Heli Air
Reply
Thread Tools
Old Nov 11, 2011, 07:02 AM
Just another user
Dennis Frie's Avatar
Denmark, Capital Region of Denmark, Naerum
Joined Feb 2011
3,406 Posts
Quote:
Originally Posted by LKJ View Post
Srolin ?
SN777 kan du få det til at virke sammen med 433 UHF RC, det kamera giver så gode billeder men er berygtet for at støje så det kvæler 433 RC

Vi flyver med en 5V udgave af det (KP&C VSN 505) der ikke støjer så meget og det er det bedste kamera vi har haft til i dag, vi har også nogle KP&C VSN 700 kameraer de er heller ikke så dårlige.

Lars.
Daniel Wee har lavet en rimelig grundig test af kamera-støj her;
http://forum.tsebi.com/viewtopic.php...4b7538c60a625b

VSN777 ser ikke alt for godt ud. -92 dBm

VSN555 ligger på ca. -104 dBm hvilket er under Scherrers NR receiver følsomhed.
Dennis Frie is offline Find More Posts by Dennis Frie
Reply With Quote
Sign up now
to remove ads between posts
Old Nov 11, 2011, 07:15 AM
No longer an FPV virgin
Danmark, where the vikings live.
Joined Oct 2010
130 Posts
Så har jeg fået mig en foldepropel, men som i kan se går bladene temmelig stramt, så meget at de nok bare bliver stående når jeg stopper motoren.

Er der et smart trick, eller skal jeg bare file en smule af bladene til de kan bevæge sig frit?

Og skal jeg sikre blad-møtrikken med lidt logtite?

Thyge.
thygekm is offline Find More Posts by thygekm
Reply With Quote
Old Nov 11, 2011, 07:16 AM
LKJ
Lars k Jensen
Denmark, Central Denmark Region, Tostrup
Joined Apr 2006
2,600 Posts
Quote:
Originally Posted by Dennis Frie View Post
Daniel Wee har lavet en rimelig grundig test af kamera-støj her;
http://forum.tsebi.com/viewtopic.php...4b7538c60a625b

VSN777 ser ikke alt for godt ud. -92 dBm

VSN555 ligger på ca. -104 dBm hvilket er under Scherrers NR receiver følsomhed.
KP&C er fabrikkens navn de laver mange af de kameraer vi bruger..
Mange forhandlere finder på deres egne navne så det samme kamera fåes under mange navne, de gør det for at forhindre vi finder ud af hvad det er de sælger så vi ikke kan finde dem billigere selv.

KP&C VSN 500 = SN777 Støjer ad h til har prøvet.
KP&C VSN 505 er en 5V vertion af VSN500 der støjer mindre og kan dæmpes så det ikke dræber 433 Mhz jeg kan ikke lige huske de andre navne det sælges under.
KP&C VSN 700 = VSN555

Kameraer er en jungle.
Lars.
LKJ is offline Find More Posts by LKJ
Reply With Quote
Old Nov 11, 2011, 07:24 AM
LKJ
Lars k Jensen
Joined Apr 2006
2,600 Posts
Vores setup.

Kamera: KP&C VSN 505 med 3,6 mm linser (vores favorit lige nu)
KP&C VSN 7oo med 3,6 mm linser

Video: VTX Lavmate 2,4 Ghz 500 mw m. standard antenne eller Cloverleaf
VRX Lavmate standard 2,4 Ghz m. 8 DB CP patch eller Cloverleaf

Briller: Headplay
Sharks Aviator m 2,4 Ghz modtagere
Sharks basic

OSD: Hjemmelavet m baro højde og vario, ingen GPS.
Billig HK kun bar spænding.

Optager: Archos 405

RC. Makkeren, Robbe FX 18 sender 35Mhz
Mig, F9 pult m. et af de første TSLRS 433Mhz

Lars.
Reply With Quote
Old Nov 11, 2011, 07:32 AM
LKJ
Lars k Jensen
Joined Apr 2006
2,600 Posts
Quote:
Originally Posted by thygekm View Post
Så har jeg fået mig en foldepropel, men som i kan se går bladene temmelig stramt, så meget at de nok bare bliver stående når jeg stopper motoren.

Er der et smart trick, eller skal jeg bare file en smule af bladene til de kan bevæge sig frit?

Og skal jeg sikre blad-møtrikken med lidt logtite?

Thyge.
Det lyder som om du har fået spændt probelblads boltene for hårdt så gaflen klemmer, bladene skal svinge helt frit.
Er det ikke der de klemmer.
Lars.
Reply With Quote
Old Nov 11, 2011, 08:37 AM
Registered User
BlindVision's Avatar
Denmark, Central Denmark Region, Aarhus
Joined Apr 2010
46 Posts
Thygekm, hvis din gaffel ikke klemmer på bladet når du ikke har bolt i, så den den spændt for hårdt, hvilket også passer godt med "skal jeg bruge locktite", så har du spændt den så du ikke tror den ryster af..

Men klart giv den en dut locktite, eller negle-lak (det virker sku lige så fint) så den ikke ruller sig selv af.

Klemmer gaflen derimod, Ja så ville jeg tage et par strøj af med fint sand papir, på begge sidder (husk samme antal strøj pr blad, bare for at holde dem ligevægtige)

-Troels
BlindVision is offline Find More Posts by BlindVision
Reply With Quote
Old Nov 11, 2011, 09:24 AM
No longer an FPV virgin
Joined Oct 2010
130 Posts
Jeg tror det her billede siger alt
Reply With Quote
Old Nov 11, 2011, 10:07 AM
LKJ
Lars k Jensen
Joined Apr 2006
2,600 Posts
Til jer ny.
At give råd om indkøb er altid farligt og jeg har brændt fingrene før.
Det er svært at holde sig opdateret inden for den her jungle.

Mine erfaringer/råd tag det for hvad det er.

Først har jeg aldrig fundet en forhandler der havde det hele af det jeg vil ha, og der er tit dele i de komplet sæt jeg ikke vil anbefale, de skal jo lave en god pris og det har ligget længe på hylden så, osv osv.
Jeg ender altid med at shoppe rundt flere steder.

Briller.
Blikvinkel: mest et spørgsmål om smag, hvor sidder du bedst i biografen første eller sidste række midt for, når man har brugt det lidt vender øjet/hjernen sig til det den ser og begge dele fungerer fint, personligt har jeg så brugt begge dele og foretrækker så langt den store blikvinkel makkeren lige så.
Jeg vil anbefale Sharks, de er robuste og lavet til FPV ikke fejlfri eller perfekte men de duer og fabrikanten står bag dem det har han bevist.
Headplay giver bedre billede men holder ikke til brug i marken, min mening.

Indbyggede modtagere, tja de fleste ender vist med ikke at bruge dem, det gjorde vi hurtigt, det er som regel ikke de bedste modtagere og det holder ikke i længden med antennen der, så jeg ville i dag spare den væk og købe løst fra starten.

VTX/VRX Lavmate helt klart dem vi har haft mest glæde af, igen ikke fejlfrie men de har bevist de duer og dem tør jeg anbefale.
Frekvens tja vi bruger 2,4 og er godt tilfreds.
1,2 bruger ret store antenner men de er vist glade for det i nordjylland.
5,8 nyeste og mest moderne, dejligt små antenner men kræver næsten CP antenner for at virke pålideligt nok korteste rækkevide men 5-10 km skulle være muligt.

OSD, det er et spørgsmål om hvad den skal bruges til, ambitionsniveauet hos dig og din pengepungs størelse.
Det vigtiske er helt klart batteri spændingen = tankmåleren
Resten er på en måde for de fleste egentligt mest bling i starten og har den RTH og alt, kræver de en del knowhow at sætte korekt op og det kan man bruge oceaner af tid på i stedet for at lære at flyve FPV.
De fleste kunne saktens starte med en billig HK OSD til 10-15$ de første måneder der efter har man en meget bedre forståelse for at vælge rigtigt til ens behov, man skal nok ende med noget avanseret til sidst aligevel men ikke sikkert det man selv troede før starten.

Kamera: Det er en uoverskuelig jungle hvor forhandlere sælger under egne navne.
Sharks kameraer er tunede til at måle lyset i bunden af billedet = godt til FPV fordi man kan se jorden altid, de sidste CCd killers skulle være rimelige og hans er det ikke RCV922 er en klassikker (den Dennis F bruger) og klart anbefalelses værdigt for en begynder ikke noget fantastisk men det virker og giver en rimelig sikker start uden vrøvl og ubehageligheder.
Det kommer fra en tror det er en Korea fabrik KP&C der laver et utal af kameraer og mange af dem vi bruger kommer der fra.
KP&C: 12 V VSN 500 aka SN777 giver gode billeder men støjer på 433 Mhz, 5 V udgaven VSN 505 aka SN 550 er mit favorit kamera, 12 VVSN 700 lidt stører i mål men skulle være godt har ikke rigtigt prøvet endnu, de ser alle bedre i mørke end mine øjen gør og flyver man sidst på dagen er det skide godt, men i foreks lavt modlys bliver skyggen bag en trærække foran en bare til et sort hul at flyve ned i, når først man når ned i hullet bliver alt klart.
Pixim kameraer skulle være meget bedre til det men klarer sig så dårligere ved dårligt lys, de første 201 har ry for at være de bedste men jeg kender dem ikke.
Angående rigtigt mange linier så kan Shark ikke vise dem og video ikke sende det så meget over 500 linier giver intet, det vigtige i starten er lyshåndtering, lysfølsomhed og kendt pålidelighed, så kan de spændende ting komme når man får lidt erfaring.

Headtracker, de gamle rent gyro baserede vil jeg ikke anbefale, Shark har nogle nye der skulle være virkeligt gode, jeg har ikke fået fingre i dem endny men skulle jeg købe Sharks i dag ville jeg kobe med tracker men aldrig med trådløs, det er bare mere støj at risikere at skulle ha problemer med.

RC: 35Mhz er nok at anbefale fra starten og kun på PPM mode, modtageren skal være god, normalt 3til 6-8 km rækkevide evt mere med forlængede modtager antenne rekord i Spanien 23 km.

2,4 kort rækkevide som standard 1-3 km max og ingen varsel før det fejler.

433 LRS bortset fra de billige ny som jeg har hørt delte meninger om så er de 2-3 topmærker dyre men klart alt andet overlegent.

Helt basic start råd, uanset hvad i drømmer om at komme til at flyve med ad FPV så start KISS.

Det er næsten lettere at flyve FPV end normalt RC, men totalt anderledes, så uanset hvor skrap en RC eller 1/1 pilot man er så skal det altså læres, hjernen skal lære det, og des mindre forstyrende ting i man har i starten des hurtigere lærer man det, derfor start med en skumfidus du kender godt og som kan tåle tæsk, et kamera, VTX evt billig OSD gerne uden, et par gode briller Sharks basic eller de ny Dominator, ingen headtracker aktiv, og et billigt 3 ben med modtager og antenne.
Få en spotter med og brugham til du føler dig tryk ved at flyve og kan finde rundt der hvor du flyver, og først derefter begynde med alt det fine.

I spørger og komenterer bare.

Lars.
Last edited by LKJ; Nov 11, 2011 at 10:14 AM.
Reply With Quote
Old Nov 11, 2011, 10:14 AM
LKJ
Lars k Jensen
Joined Apr 2006
2,600 Posts
Quote:
Jeg tror det her billede siger alt
den har jeg ikke set før, er der grater nogle steder eller er nav og blade forskellig fabrikat.
Det kræver i hvertfald tilpasning det der, det er ikke gaflerne der er bøjede ? hvis boltene har været skruet på for stramt uden blade eller
Lars
Reply With Quote
Old Nov 11, 2011, 11:01 AM
No longer an FPV virgin
Joined Oct 2010
130 Posts
Jeg har ikke haft strammet møtrikkerne endnu.
Spinner/gafler og blade kommer fra 2 forskellige sælgere på ebay, som åbenbart ikke er enige om hvor meget 6mm er.
Reply With Quote
Old Nov 11, 2011, 11:15 AM
LKJ
Lars k Jensen
Joined Apr 2006
2,600 Posts
Quote:
Jeg har ikke haft strammet møtrikkerne endnu.
Spinner/gafler og blade kommer fra 2 forskellige sælgere på ebay, som åbenbart ikke er enige om hvor meget 6mm er.
Garentert 6 mm nav og 1/4" blade, 1/4" er 6,??mm du må pudse lidt.
Lars.
Reply With Quote
Old Nov 11, 2011, 11:53 AM
Just another user
Dennis Frie's Avatar
Denmark, Capital Region of Denmark, Naerum
Joined Feb 2011
3,406 Posts
Quote:
Originally Posted by LKJ View Post
Garentert 6 mm nav og 1/4" blade, 1/4" er 6,??mm du må pudse lidt.
Lars.
0.25 inch = 6.35 millimeters
Dennis Frie is offline Find More Posts by Dennis Frie
Reply With Quote
Old Nov 11, 2011, 12:56 PM
Registered User
Hooks's Avatar
Joined Jun 2009
409 Posts
Et lille fif.
Når I køber ved hobbyking så prøv UPS, det koster ekstra ja, men pakken kommer på 4 dage samt er der ingen pest.dk toldbehandling. Pest.dk er pt. helt umulige. De skal have udskrift og dokumentation på alt der lugter af hobbyking. Mon der er en enkelt rc forhandler der har ondt i sulet over HK priser.
Hooks is offline Find More Posts by Hooks
Reply With Quote
Old Nov 11, 2011, 12:59 PM
Registered User
Denmark, Capital Region of Denmark, Brøndbyvester
Joined Jun 2009
2,627 Posts
Quote:
Originally Posted by Hooks View Post
Et lille fif.
Når I køber ved hobbyking så prøv UPS, det koster ekstra ja, men pakken kommer på 4 dage samt er der ingen pest.dk toldbehandling. Pest.dk er pt. helt umulige. De skal have udskrift og dokumentation på alt der lugter af hobbyking. Mon der er en enkelt rc forhandler der har ondt i sulet over HK priser.
Det problem med HK og PostDK er jeg ikke stødt på endnu....men det kommer nok som du siger.
SpookiePower is offline Find More Posts by SpookiePower
Reply With Quote
Old Nov 11, 2011, 02:38 PM
HOL
Registered User
Danmark, Midtjylland, Galten
Joined Oct 2011
204 Posts
Quote:
Originally Posted by Hooks View Post
Et lille fif.
Jeg har i løbet af den sidste 1½ uge fået 3 pakker med PostDK fra HK. Alle tre er suset lige forbi toldkontrol. Faktisk har der blandt mine sidste 12 forsendelser fra HK kun været 1 pakke til kontrol.
HOL is offline Find More Posts by HOL
Reply With Quote
Reply

Castle Creations      DRIVE / FLY / SUPPORT  

Thread Tools