HobbyKing.com New Products Flash Sale
Reply
Thread Tools
Old Sep 29, 2011, 07:25 PM
LKJ
Lars k Jensen
Denmark, Central Denmark Region, Tostrup
Joined Apr 2006
2,608 Posts
Spooky du kan lime en stump bly oven på din IMU, det sænker den frekvens den vil gå i resonans vibrationer ved, du har ikke nogle stramme ledninger der sidder så de kan overføre vibrationerne vel, de skal gå i en blød bue lang nok til at kablernes stivhed ikke kan drille, der er heller ikke noget der rører ved dåsen eller kan komme til det under flyvningen.
Lars.
LKJ is offline Find More Posts by LKJ
Reply With Quote
Sign up now
to remove ads between posts
Old Sep 30, 2011, 11:00 AM
Registered User
Denmark, Capital Region of Denmark, Brøndbyvester
Joined Jun 2009
2,630 Posts
Quote:
Originally Posted by Dennis Frie View Post
Jeg har ikke lige noget godt bud på forskellen mellem dine briller og skærm - det burde ikke have noget som helst med dit lettere fugtige udstyr på flyet at gøre.

På din film synes jeg specielt debug-screenen er interessant. Jeg går ud fra X/Y/Z skal indikere hældning eller g-påvirkning? Ved du hvilke sensorere der sidder på RVOSD? På deres side kan jeg se den indeholder 2 x gyro og 1 x accelerometer, men hvad menes der med det? 2 stk 1 axis gyroer og 1 stk 1 axis accelerometer eller 2 x 3 axis gyro og 1 x 3 axis acceleromter eller noget helt andet?

For at få et så godt resultat som muligt er det en fin ide at dæmpe vibrationerne på RVOSD'en, men uden at vide noget specifikt om RVOSD vil jeg tro, at der er brugt noget nogenlunde kalman-filter. Det bør rimelig pænt minimere støj fra rystelser, lidt sensor-støj osv. Det betyder ikke man kan sætte det på en rystepudser og forvente den kan orientere sig - men hvis du har et nogenlunde vibrations-frit fly vil jeg tro det er ok.
Den opførsel der ses på sidste del af videoen vil jeg ikke mene "lidt vibrationer" er nok til at fremprovokere. Uden rigtig at kende det specifikke produkt tør jeg ikke udtale mig konkret, men der hvor AHI drejer helt til en af siderne synes jeg virker mærkeligt.

Har du prøvet når AHI'en begynder at opføre sig mærkeligt om det forsvinder helt når du slukker motoren?

Du kan have været uheldig at ramme en resonans-frekvens. Ud fra klippet er det kun lige omkring 3 A forbrug der giver problemer.
Nej, jeg kender ikke rigtig noget til de sensore der sidder i RVOSD'en desværre. Men jeg er nu også selv belvet lidt nysgerrige omkring dem.

Den film jeg har lagt op, er fløjet non-fpv, dvs at jeg havde ikke mine briller på, kun optageren kørende. Så det var først da jeg så filmen igennem der hjemme, at jeg bemærkede at AHI'en opførte sig lidt mærkeligt.

Jeg syntes også selv, at det ser ud som om der er flest vibrationer omkring de 2.5 -3.0 ampere. Jeg må prøve at arbejde på det.
SpookiePower is offline Find More Posts by SpookiePower
Reply With Quote
Old Sep 30, 2011, 11:04 AM
Registered User
Joined Jun 2009
2,630 Posts
Quote:
Originally Posted by LKJ View Post
Spooky du kan lime en stump bly oven på din IMU, det sænker den frekvens den vil gå i resonans vibrationer ved, du har ikke nogle stramme ledninger der sidder så de kan overføre vibrationerne vel, de skal gå i en blød bue lang nok til at kablernes stivhed ikke kan drille, der er heller ikke noget der rører ved dåsen eller kan komme til det under flyvningen.
Lars.
Det kunne være man skulle prøve med lidt ekstra vægt på. God ide

Jeg har faktisk en stram ledning tilsluttet OSD'en - Det er det "tykke" kabel, hvor i alle ledningerne til GPS løber. Det er ret stift, og det er svært at få det lagt i en blød bue. Kablet rør ved flyveren på ved ud af kroppen, hvor min GPS er placeret udenfor. Måske jeg skulle prøve at ligge noget under kablet, så det for minimum kontakt med kroppen.
Reply With Quote
Old Sep 30, 2011, 01:58 PM
LKJ
Lars k Jensen
Joined Apr 2006
2,608 Posts
Quote:
Originally Posted by SpookiePower View Post
Det kunne være man skulle prøve med lidt ekstra vægt på. God ide

Jeg har faktisk en stram ledning tilsluttet OSD'en - Det er det "tykke" kabel, hvor i alle ledningerne til GPS løber. Det er ret stift, og det er svært at få det lagt i en blød bue. Kablet rør ved flyveren på ved ud af kroppen, hvor min GPS er placeret udenfor. Måske jeg skulle prøve at ligge noget under kablet, så det for minimum kontakt med kroppen.
Hvis kablet er stramt så forlæng det lidt med en stump blød servokabel, der skal ikke meget til at transmitere vibrationer til en let osd.

Ang sensorer så skal der mindst være 3 akse akselerometer og 3 akse gyroer for at lave en IMU det kan være 3 akser i en chip eller flere.
Lars.
Reply With Quote
Old Sep 30, 2011, 02:05 PM
LKJ
Lars k Jensen
Joined Apr 2006
2,608 Posts
Kender i det, makkeren ringer skal vi ud at flyve man skynder sig at pakke bilen kører 35 km slæber alt udstyret 500 meter igennem højdt græs stiller alt op NU SKAL DER fLYVES øøøøøøøøøøøøøøøø hvor er RC senderen der hjemme surt surt surt
DUMT BØV.
Fik en tur med makkerens flyver som trøst. og i morgen er der atter en dag.
Lars
Reply With Quote
Old Sep 30, 2011, 02:11 PM
Sorry-I am from Denmark !!
Niels Erik's Avatar
Danmark, Lolland, Søllested
Joined Nov 2010
986 Posts
Quote:
Kender i det, makkeren ringer skal vi ud at flyve man skynder sig at pakke bilen kører 35 km slæber alt udstyret 500 meter igennem højdt græs stiller alt op NU SKAL DER fLYVES øøøøøøøøøøøøøøøø hvor er RC senderen der hjemme surt surt surt
DUMT BØV.
Lars

Nej, det kender jeg ikke noget til
Jeg har ALDRIG glemt min sender derhjemme-Men et par gange glemt batteri kufferten
Niels Erik is offline Find More Posts by Niels Erik
Reply With Quote
Old Sep 30, 2011, 02:14 PM
Registered User
Joined Jun 2009
2,630 Posts
Quote:
Hvis kablet er stramt så forlæng det lidt med en stump blød servokabel, der skal ikke meget til at transmitere vibrationer til en let osd.

Ang sensorer så skal der mindst være 3 akse akselerometer og 3 akse gyroer for at lave en IMU det kan være 3 akser i en chip eller flere.
Lars.
Der er flere små tynde ledninger inden i GPS kablet. De er næste for små til at jeg vil lodde på dem. Men det er da en ide jeg overvejer. Jeg købte et ekstra kabel som en sikkerhed, det kan man jo altid prøve at arbejde på.

- Kim -
Reply With Quote
Old Sep 30, 2011, 02:19 PM
Niels Erik's Avatar
Joined Nov 2010
986 Posts
Er det den her størelse jeg skal monter på mine ledninger??
http://www.dealextreme.com/p/25v-470...ece-93241#open full view
Reply With Quote
Old Sep 30, 2011, 02:21 PM
Registered User
Joined Jun 2009
2,630 Posts
Quote:
Originally Posted by Niels Erik View Post
Er det til at lave et LC-filter ? (mener jeg det hedder)
Reply With Quote
Old Sep 30, 2011, 02:24 PM
Registered User
Joined Jun 2009
2,630 Posts
Min RVOSD kan vise højden ud fra et barometer eller ud fra GPS'en. Det jeg er lidt i tvivl om, er at hvis jeg vælger at bruge barometer, skal lufttrykket i flyveren så ikke være det samme som uden for flyveren - for at få vist den rigtige højde ?

Det jeg bla tænker på, er at min Skywalker har to store ventilations huller ude i næsen, der laver gennemtræk i "kabinen". Jeg tænkte på om lufttrykket så ville blive en smule højere end uden for flyveren, og om jeg så derfor burde benytte GPS'en i stedet for.
Reply With Quote
Old Sep 30, 2011, 02:43 PM
LKJ
Lars k Jensen
Joined Apr 2006
2,608 Posts
Quote:
ØØØ ja de ser ikke forkerte ud men Dennis må hellere svare det ved han meget mere om end mig.
Lars.
Reply With Quote
Old Sep 30, 2011, 03:10 PM
LKJ
Lars k Jensen
Joined Apr 2006
2,608 Posts
Quote:
Min RVOSD kan vise højden ud fra et barometer eller ud fra GPS'en. Det jeg er lidt i tvivl om, er at hvis jeg vælger at bruge barometer, skal lufttrykket i flyveren så ikke være det samme som uden for flyveren - for at få vist den rigtige højde ?

Det jeg bla tænker på, er at min Skywalker har to store ventilations huller ude i næsen, der laver gennemtræk i "kabinen". Jeg tænkte på om lufttrykket så ville blive en smule højere end uden for flyveren, og om jeg så derfor burde benytte GPS'en i stedet for.
Er der ikke afgangehuller også, vores ligger i en lufttæt dåse med en slange ført ud til ydersiden af kroppen, men ja der "kan" godt være trykændringer inde i kroppen det er faktisk svært at finde steder på et fly hvor der intet er mange 1/1 har huller på begge sider af kroppen der er forbundne på midten ellers kan sideglidning også drille.
Lars.
Reply With Quote
Old Sep 30, 2011, 04:11 PM
Niels Erik's Avatar
Joined Nov 2010
986 Posts
Quote:
Er det til at lave et LC-filter ? (mener jeg det hedder)

Ja-Hvis de kan bruges-Til den pris, kan man roligt bruge mange
Reply With Quote
Old Sep 30, 2011, 04:58 PM
Just another user
Dennis Frie's Avatar
Denmark, Capital Region of Denmark, Naerum
Joined Feb 2011
3,413 Posts
Quote:
DUMT BØV.
Lars
Arh surt. Man ja, heldigvis lover de fint vejr her til weekenden.
Forhåbentlig får jeg også mulighed for at teste lidt grej i morgen

Quote:
De bør være ok til LC-filter. Jeg bruger selv low esr og en "rigtig" spole for at eleminere så meget støj som muligt. Det er nok ikke nødvendigt, men det skader bestemt ikke.
Du kan fint købe dem og de skal nok virke ganske fint. Hvis det bare lige skal tage lidt ripple bør det ikke være så krævende, men:

Personligt ville jeg nok vælge nogle lidt bedre (mere kendte) hvis jeg skulle ud og købe til formålet. Om du reelt vil se nogen forskel ved jeg ikke, men om de koster 10 ører stykket eller 4 kroner stykket er mig ret ligemeget når vi snakker 2 stk. (små 10 kr) per fly. Jeg vil da gerne spare lidt penge her og der, men det er nok ikke de 10 kroner jeg gider spare i mit FPV-fly

Kører du 5 eller 12 volt til FPV-grej? Hvis du bruger 5 volt ville jeg købe noget alla det her:
http://www.ebay.com/itm/8-Rubycon-ZL...item43a96b3456

Ja det er nok overkill og de behøver næppe være 1500 uF. Men igen, 4 kroner stykket ødelægger ikke min økonomi - og tager den det sidste støj på billedet (jeg har aldrig selv haft problemer), så er det billigt sluppet.

Til 10-20 volt kunne du f.eks. vælge:
http://www.ebay.com/itm/5-Rubycon-ZL...item45fbbc5f6b
Dennis Frie is offline Find More Posts by Dennis Frie
Last edited by Dennis Frie; Sep 30, 2011 at 05:03 PM.
Reply With Quote
Old Oct 01, 2011, 12:26 AM
Registered User
Joined Jun 2009
2,630 Posts
Quote:
Er der ikke afgangehuller også, vores ligger i en lufttæt dåse med en slange ført ud til ydersiden af kroppen, men ja der "kan" godt være trykændringer inde i kroppen det er faktisk svært at finde steder på et fly hvor der intet er mange 1/1 har huller på begge sider af kroppen der er forbundne på midten ellers kan sideglidning også drille.
Lars.
Jo, der er et afgangshul, men om det kan udligne trykket, tør jeg ikke rigtig stole på. Jeg tror måske jeg vil køre med GPS'en som højde måle indtil videre.
Reply With Quote
Reply

Castle Creations      DRIVE / FLY / SUPPORT  

Thread Tools