View Full Version : Discussion X5J-Extreme i Sverige och övriga Norden!
SFS
Jan 20, 2006, 09:12 AM
Denna tråd har SFS – Silent Flyers Sweden startat för att ge
utövare och intresserade av X5J-Extreme och EL-Segel i Sverige och övriga
Norden möjligheten att diskutera, fråga och utbyta erfarenheter
om just X5J-Extreme och EL-Seglare!
Vad är nu ”X5J-Extreme”? Det är en sk, ”Posttävling” eller
rättare sagt ”RC-Groupstävling” för EL-Seglare där deltagare
från hela världen flyger individuellt eller i en grupp på bestämda
helger och sedan registrerar sitt/sina resultat på
aktuell Engelskspråkig ”orginaltråd” här på RC-Groups.
Så denna tråd är bara till för att ”internt” i Sverige/Norden
kunna diskutera X5J-Extreme och tillhörande ämnen.
Mer info om X5J-Extreme och dess tävlingsform hittar ni på
aktuell forumtråd (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=499435) Och på SFS:s X5J-Extreme sida (http://www.silentflyers.org/x5j-extreme/).
Mvh. Johan/SFS
Silverhyddan
Jan 28, 2006, 03:03 PM
Vad gäller motortider så har jag inte klart för mig hur lång tid det är på resp motor 400 600 och borstlöst och vad som är fördelaktigast bränna all tid på ett stig eller?? Hur som helst hoppar jag på nästa omgång med en gammal Astro Challenger.
/Roland
SFS
Jan 28, 2006, 03:31 PM
Hej Roland och ni andra!
Jo, i X5J-Extreme är det fri motortid oavsett typ, alltså så mycket motor man behöver för att flyga fullt 10minuter. Poängavdraget för motortid baseras på en fastställd faktor för dom olika motortyperna:
Varje sekunds motordrift ger poängavdrag enligt följande handicapsystem/faktor
Borstlösa motorer 95%, Borstmotorer Cobalt 75%, Borstmotorer Ferrite 45%
och Speed 400 30%. Procenten betyder x (gånger) den totala motortiden.
Exempel1. Borstlös motor, tot 45sek motortid. 0.95x45 = 42.75 Poängs avdrag från flygtidspoängen.
Tex, flygtid på 9.50 = 590p, 42.75 - 590 = 547.25p
Exempel2. Speed 400:a, tot 70sek motortid, 0.30x70 = 21.0 Poängs avdrag från flygtidspoängen.
Tex, flygtid på 9.55 = 595p, 21 - 595 = 574.0p
Om man använder mer än ett motorpådrag under en 10min omgång får man
inte lägga till/räkna några landningspoäng.
Ett (1) motorpådrag = Landningspoäng får räknas!
Två (2) eller fler motorpådrag = inga Landningspoäng!
Hoppas du fått lite mer klarhet!
Mvh. Johan/SFS
Silverhyddan
Jan 29, 2006, 04:39 AM
Så om jag använt 45 sekmotortid och är nere efter 7 min så är det bara att gasa på igen för att klara 10 min? Jag har ingen begränsning förutom att jag får motoravdrag?
MVH Roland
SFS
Jan 30, 2006, 05:17 PM
Stämmer bra! Men vid 2 motorpådrag får man inte räkna några ev landningspoäng! Men i ”ditt 7mins-fall” så är det ingen tvekan att välja ett pådrag till, flyger du sen fullt 10min så skulle du tappa max 30p på utebliven landningpoäng + den extra ”motortidsavdraget”
Mvh. Johan
SFS
Feb 07, 2006, 11:45 AM
Hejsan!
Nu går det bra att anmäla sig till nästa omgång av X5J-Extreme
som körs den 18-19 februari.
Aktuell X5J-Extreme omgång! (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=473713)
Mvh. Johan
liukku
Feb 17, 2006, 10:50 AM
Hej
Nu börjar det vara en hel del Svenskar i tävlingen, vi får väl börja med att knäcka
ut(e)landarna, sen varandra och till sist inte vingarna :-), trist humor, eller?
Lycka till i helgen
/Ville
Silverhyddan
Feb 17, 2006, 12:05 PM
Lycka till själv! Det är inte så bra väder idag (snöat hela dagen) men det ser ut som uppehåll på väderkartan imorgon!
/Roland
Johan L
Feb 17, 2006, 12:11 PM
Hejsan!
Trevligt med många Svenskar! Själv så sliter jag som fan för att hinna klart med min ”X-400 BLK” till söndag när vädret tydligen ska vara OK?
Lycka till allihopa!
Mvh. Johan
liukku
Feb 17, 2006, 06:38 PM
Hej
Johan, hoppas du hinner klart. Vi har ganska kallt, det blir nog över 10 grader, (14,2 grader just nu) men det får lov att gå. Sen har dom lovat 0-2 m/sek och lite molnligt.
Mycket kan hända på 2 dagar med vädret, man hoppas på lite varmare, och lite mer rörelse i luften.
/Ville
Silverhyddan
Feb 18, 2006, 03:29 AM
Idag snöar det här så vi bestämde att avblåsa och chansa på söndag.
Enigt väderprognosen så ska du ha halvklart Johan!? Stämmer det?
/Roland
liukku
Feb 18, 2006, 05:50 AM
Hej
Jag avblåser också idag, 7 -grader, snö så det blir lågt i tak.
Man får hoppas på morgondagen. I och för sig bra för då får jag
chans att trimflyga med reservsändaren, (Digifleet PCM-MX7) tvungen att skicka in min MPX 4000, har tryckt in displayen.
/Ville
Johan L
Feb 18, 2006, 09:52 AM
Hejsan!
Det har varit flygbart väder oss mig, men jag har precis blivigt klar med min ”X-400 BLK” så det blir flyga av i morgon söndag. Ska bli svaga vindar vilket lär passa X-400:an ganska låga vikt, 415g flygklar hamnade den på.
Mvh. Johan
liukku
Feb 18, 2006, 10:35 AM
Hej
Snyggt jobbat Johan, Blk´n blir nog en riktig dräpare.
Själv har jag varit ute och trimflugit med Digifleetsändaren, och det var
tur, för modellen var totalt feltrimmad, nu är det fixat.
Jag behöver tyvärr mer motortid (drygt 50 sek) för att få bra total flygtid.
Ni kan se på grafen att högsta höjden (424 m.) gav 455 sek. (7,58 min.) flygtid. Stig 9,63 m/sek, lägsta sjunk (i snitt)= 0,88 m/sek
Totalt= motortid 44 sek+ flygtid 455 sek= 499 sek/60sek= 8,32 min.
Inga bra siffror och tyvärr tror jag inte det blir bättre med denna setup.
Inför nästa omgång ska jag gå in för att lätta modellen så mycket som möjligt.
Ta bort växeln och köra med 6X3 snurra och 2 cellslipo.
Vi får se om inte det blir bättre.
/Ville
Per Westengen
Feb 18, 2006, 01:27 PM
Blir det någon flygning i morgon Roland
Johan L
Feb 18, 2006, 03:52 PM
Viktigt meddelande!
Nu är silentflyers.org igång igen!
Mvh. Johan
Johan L
Feb 19, 2006, 06:04 AM
Hmm……. Här har dimman lagt sig som tjockt täcke över Falköping kl12.00! Det är bara att hoppas att det lättar eller jag hittar någon dimmfri plätt någonstans i trakten.
En annan sak! Är det någon mer än jag som tycker att RC-Groupes forum är helt suveräna. Lättjobbade, tydliga och trevlig layout! Känns som det vore trevligt fortsätta med div trådar här!
Mvh. Johan
Silverhyddan
Feb 19, 2006, 08:47 AM
Jag håller med dig Johan! Lättjobbade och användarvänligt! Hur fasen lyckades du få upp domänen så snabbt om den inte är betald? Jobbar du på Nic-se :)
/Roland
Silverhyddan
Feb 19, 2006, 08:58 AM
Efter att ha ägnat en hel helg åt att irritera mig på att det INTE slutar snöa. Åkte jag ut ialla fall för att prova. Gav upp efter en start! Modellen "snöade" ner men jag flög ialla fall:) Just nu har flingorna övergått till stora dasslock här!!
Så här blev ialla fall min tid: 9,25min 565p/motortid 2,05 (-56,25p) 0 landning borde bli en total på 546,25? om jag räknar tempfaktor på -3 stämmer detta?
/Roland
Johan L
Feb 19, 2006, 01:27 PM
Hejsan!
Synd att vissa delar av landet drabbades av snö! Men det är inte mycket att göra åt. Men bra försökt Roland! Du plockade några poäng + bonus ändå!
Nere oss mig var det inget snöfall men däremot tjock dimma med ca max 125 meters sikt innan modellen var helt borta! Så det fick bli många stig, men resultatet blev helt Ok ändå! Resultat (http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=5064456&postcount=29)
Min nya X-400 BLK verkar riktigt lovande! Nu kunde jag som ni förstår inte riktigt kolla vad den går för, men med tanke på resultatet trots ”ny” kärra, provstarten var första start! Och förutsättningarna var riktigt dåliga! Så när allt är justerat och med bättre väder så kan den nog bli en ”killer” eller ”måttstock” för nästa bygge?
Mvh. Johan
Johan L
Feb 19, 2006, 03:26 PM
Hej igen!
Nu är Nordic Cup sidan (http://www.silentflyers.org/x5j-extreme/nordiccup.html) uppdaterad med helgens resultat!
Mvh. Johan
jojoen
Feb 20, 2006, 10:57 AM
Heisann!
Dere får flytte til Norge! Der sluttet det å snø utover dagen søndag :rolleyes:
Johan L
Feb 20, 2006, 11:58 AM
Det ska ju vara ”eXtremt” dåligt väder när man flyger! :rolleyes:
Mvh. Johan
liukku
Feb 21, 2006, 04:20 PM
Hej!
Gratulerar Jo för ännu en seger.
Men vänta bara...
/Ville
jojoen
Feb 21, 2006, 04:28 PM
Takkar.
Johan L
Feb 21, 2006, 04:31 PM
Jag säger som Wille! Grattis Jo! Men vänta bara! Har redan börjat skissa på en ny ”BLK” som ska klara 1900p om piloten har en riktigt bra dag vill säga!
Sen hoppas jag att alla andra ”nya” X5J-Extreme utövare tyckte detta var roligt och givande så ni fortsätter med ”X5J-Extreme konceptet” – Hobbyrummet, flygningen och ”Webbandet”
Mvh. Johan
Ps. Såg att denna tråd är den mest aktiva och besökta här! ;)
Silverhyddan
Feb 22, 2006, 06:13 AM
Jag fick blodad tand Johan! Även om vädret motade in mig så tyckte jag det var en härlig känsla. Tänkte för mig själv att nu står det medtävlare i olika delar av landet /världen och har samma mål som jag. Skitkul!! Det var uppvärming denna gång! Nästa gång är det allvar :)
MVH Roland
Johan L
Feb 22, 2006, 11:39 AM
Hejsan!
Kul att du fastnat Roland! Och vad jag har förstått så kommer nog alla fortsätta flyga X5J-Extreme, och jag vet fler som nog är på G. Så om ett tag kanske vi blir riktigt många?
Sen har jag ett byggtips på en liten EL-Seglare ni kan kolla på här! (http://gustavo.exel.com.br/rc/fleet-timmaia/index.html)
Mvh. Johan
Ps. Ingen EL-Seglare, men vilket bygge! (http://www.su27.de/)
Silverhyddan
Feb 22, 2006, 02:32 PM
Tack för det byggtipset Johan! Precis vad jag behövde. Efter att ha byggt en Allegro så måste jag erkänna att det är svårt. framförallt att bygga lätt. Gått och funderat på hur man ska göra för att få enklare och lättare konstruktion visserligen till priset av sämre hållfasthet på vingen men det behövs ju inte i de här sammanhangen!
/Roland
Johan L
Feb 22, 2006, 03:56 PM
Hejsan!
Ja, det är faktiskt en liten ”goding” som när man läser har riktigt bra prestanda! Och skulle passa perfekt ”motorfaktormässigt” i X5J-Extreme!
Kan man hitta en lättare LiPo och bygga ”ännu” lättare så skulle man nog kunna hamna runt 400g med växel som jag personligen föredrar. Visst får man OK drag med direktdrift, men man får mer ”urkraft” med växel! Jag har kört med direktdriven SP400, 8celler och 6x3 snurra på ”original” Softik1.4, vikt runt 520g. Ganska bra drag, nådde runt 280-300meter på 60sek vid lyckat stig. ”Lyckat” Jo, eftersom draget understeg vikten så gällde det hela tiden att ha optimal stigvinkel och fart för att få till det, så minsta ”misstag” typ för brant stigning resulterade i tappad topphöjd på 60sek stig och ska man tävla så är varje meter höjd värdefull! Med växel på ett lättbygge får man mer dragkraft än flygvikt vilket gör att stigvinkel mm inte alls är så kritiskt!
Mvh. Johan
Johan L
Feb 23, 2006, 12:43 PM
Hejsan!
Idag har jag fått en riktig energikick tack vare en ny lätt LiPo som håller mina ”eXtrema” krav! Har skaffat 2st PQ-400XP-3S, 20c Celler från AirEl i Hjo (http://www.airel.nu) som jag parallell kopplat med mycket lyckat resultat! Vid 15 Amp belastning i 30sek håll paketet över 10v och nästan 11v i början vilket är mycket bra med tanke på att Ack-paketet väger under 80g med kontakter!
Mvh. Johan
Silverhyddan
Feb 23, 2006, 01:38 PM
Det låter ju lovande! Du som jagar vikt vet du vilka servon man kan ha till en sådan "Lightkärra" De minsta har ju 0,8 i dragkraft
/Roland
Johan L
Feb 23, 2006, 02:17 PM
Hej Roland!
Låt gärna Servona väga 8-9gram/st så du får pålitliga och ”starka” Jag gjorde en tabbe med min ”BLK”! Använde 6g servon med 0.8g dragkraft och ”gummibandsroder” Servona orkar inte riktigt hålla i mot draget i gummibandet så jag fick sätta dit en fjäder som hjälpte Servot att hålla neutralläget!
Mvh. Johan
Silverhyddan
Feb 23, 2006, 03:22 PM
Tack för det! Då behöver ju inte jag göra samma misstag!
/Roland
Silverhyddan
Feb 24, 2006, 10:41 AM
Ett första utkast på ditt tips Johan! Eftersom jag snickrat på en Allegro Lite så var det nära till hands att börja med denna. Allegron är byggd och testad för att klara vinschning. Det behöver ju inte en modell i F5J-Extreme. Funderade mycket under byggtiden vad som kan göras lättare mm. Den här blir perfekt! Tror på denna modell Setupen blir en 400 med växel 3,51 och 3 cells ack.
/Roland
Silverhyddan
Feb 24, 2006, 11:16 AM
Någon som vet ungefärlig vinkel på V-Tail? Har aldrig haft det på någon modell så jag har ingen aning
/Roland
Johan L
Feb 24, 2006, 03:06 PM
Hej Roland!
Mycket kul och spännande med ditt nya bygge!
V-formen brukar nog ligga mellan 90 – 120grader.
Såg att Terminator HLG hade 110grader.
Kolla här! (http://www.charlesriverrc.org/articles/terminatorhlg/tail_joints.gif)
Hela Terminator bygget (http://www.charlesriverrc.org/articles/terminatorhlg/terminator_gettingstarted.htm)
Mvh. Johan
jojoen
Feb 24, 2006, 04:40 PM
Lite V-form = God siderorseffekt (termik er sideror viktig)
Stor V-form = God høyderorseffekt (hang er høyderor viktig)
Så velg 90-100grader :)
Silverhyddan
Feb 25, 2006, 02:38 AM
Tack så mycket!! En annan fråga som dykt upp är stötstängerna. Vad jag förstått så använder man pianotråd men bör man ha någon typ av gummiband som drar tillbaka rodren? Jag vet att DLGkärrorna har olika typer av detta har tyvärr aldrig sett konstruktionen
/Roland
Johan L
Feb 25, 2006, 03:23 AM
Hej Roland!
Pianotråd – Fy va tungt! Nä, så farligt är det inte! På min ”BLK” kör jag ”Gummibandsroder” Gummiband drar rodret till fullt utslag åt ena hållet, sen sitter det en tunn kevlarlina på Servot som drar/håller rodret i neutralläge samt drar åt ”andra hållet”
Sånt här system är mycket lätt, men kräver lite styrka i Servona eftersom man bör ha gummibandet alt fjäder ganska spänd så man inte får roderfladder!
Annars är dom tunna 0.8 kolfiber stötstängerna med hölje som RC-Teknik (http://www.rc-teknik.com/) säljer ett bra och lätt alternativ!
Mvh. Johan
SFS
Feb 25, 2006, 10:39 AM
Hejsan!
I samband med nästa X5J-Extreme omgång helgen 11-12 mars arrangerar SFS en EL-Segeltävling på Flugebyn utanför Karlsborg.
Tävlingen är tänkt bli en ”kombitävling” Först flyger vi aktuell omg av X5J-eXtreme, sedan kör vi ”SFS-EL” en provklass med gemensam gruppstart.
Mer info om tävlingen finns här! (http://www.silentflyers.org/el-segelflyg/tavling1.html)
Mvh. Johan/SFS
Silverhyddan
Feb 25, 2006, 01:54 PM
Kevlarlinan..... är det valnig kevlartråd eller är den behandlad på något sätt. Jag har tunn kevlartråd som jag lindat runt balken på seglare. Kan jag använda denna?
/Roland
Johan L
Feb 25, 2006, 02:44 PM
Hejsan!
Jag brukar använda ”Kevlarfisklina” av olika typ. Så du kan säkert använda din tråd om den verkar stum. Men kapa gärna till 2 st 1.5meters trådar och häng i par hekto någon natt för att sträcka ut den lilla töjningen som alltid finns i en rullad tråd så kanske du slipper efterspänna tråden efter montage.
Mvh. Johan
Johan L
Feb 28, 2006, 01:09 PM
Ville!
Hur går det med borstlösplanerna?
Mvh. Johan
liukku
Feb 28, 2006, 05:37 PM
Ville!
Hur går det med borstlösplanerna?
Mvh. Johan
Hej Johan och alla andra.
Tja, det är inte så lätt att hitta något bra motoralternativ med "inrunner", på outrunner finns det flera men då blir problemet yttermåtten (får vara max. 29 mm inkl. kablar). Som jag sa i telefon, det finns allt för mycket motorbeteckningar, det är jobbigt att kolla alla data så det blir rätt.
Mitt mål är nu att hitta en borstlös med liknande prestanda som nuvarande och att få modellen 80-100 gram lättare, då kan jag också teoretiskt skrapa ihop tillräckligt med poäng för att vinna även över Jo Grini :-)
Ja, vi får se hur det går, och du har ju lovat hjälpa till Johan.
/Ville
Johan L
Feb 28, 2006, 06:11 PM
Hejsan!
Vi får hjälpas åt för att stoppa dom Norska framgångarna! Förr var det i skidspåren och nu är det i X5J-Extreme! Nu får det vara nog! 2000Watt och en kikare Ville! 750meter efter 15sek borde räcka.
Nå ja, för att inte trevliga Jo ska få allt för många mardrömmar om ”eXtrema” Svenskar så tycker jag vi bantar ”Watten” till ca 250 i stället och fortsätter i morgon!
Mvh. Johan
Johan L
Mar 01, 2006, 04:18 PM
Hej Ville och ni andra!
Tja, det här med ”borstlöst” och även EL i stort är ju en djungel av siffror och begrepp! Vore bra om man kunde samla alla info på någon sida, men nu finns det nog ingen komplett sådan?
Nu gäller det ”Rädda Ville” Det finns bra och tydligt info om grunderna om Borstlöst på MFT:s sida! (http://mft.nu/motors/borstl/data.htm) När man läst det kan man ta en titt på denna sida (http://www.aero-naut.net/fileadmin/download/diagrammCAM.jpg) om vilka propeller/storlekar som passar vid olika Watt/varvtal. Men jag är inte säker hur man ska tolka tabellen om man kör med växel, bortsett från man ser vilka olika storlekar och ”stigningar” som ger samma drag.
Mer kommer!
Mvh. Johan
Silverhyddan
Mar 01, 2006, 04:30 PM
Borslöst ja! Jag själv orkar inte sätta mig in i alla dessa siffror vad man ska ha och inte ha så jag brukar ta hjälp av Stefan på fullkontroll här i Örebro. Han kan det mesta om motorer och har hjälp mig att både bygga egna borstlösa och välja ut fabriksbyggda. www.fullkontroll.nu Har samma sortiment som MFT eftersom de samarbetar.
MVH /Roland
Johan L
Mar 01, 2006, 04:55 PM
Hej Roland!
Visst är det bra att börja med hjälp och sedan efterhand lära sig själv. Har man väl lärt sig ”grunderna” så blir det mycket enklare att ”få till det”
Hur går det med ditt bygge Roland?
Mvh. Johan
Silverhyddan
Mar 01, 2006, 05:05 PM
Det går bra!Kroppen är klar servon motor på plats, Vingen är uppbyggd.Jag väntar på kolfiber som ska komma på fredag så med lite tur så är den klar och provflugen till nästa helg! (Bilder kommer)
MVH Roland
Johan L
Mar 02, 2006, 11:58 AM
Hejsan!
Byggprojekt är alltid kul, både andras och egna! Därför tänker jag nu starta ett ”projekt” just på detta inlägg. För närvarande är det så hemligt att inte ens jag vet riktigt vet vad det blir av!
Börjar lite smått med att visa vilken motor jag tänker använda. Det kommer om allt funkar bli en Potensky 150w (http://www.potensky.cz/potensky-english-pot-150-w.htm) från Animatech (http://www.animatech.se/ocelot/). I dagsläget vet jag inte så mycket om motorn, har inte provat den heller eftersom jag väntar in ett Jetti 18Amp reglage från AirEl (http://www.airel.nu/) som jag tänker använda till motorn.
Fortsättning följer…
Mvh. Johan
Silverhyddan
Mar 02, 2006, 01:37 PM
Intressant Johan! Dom där motorerna är helt nya va?
MVH Roland
Johan L
Mar 02, 2006, 01:55 PM
Jag tror dom är nya? Om motorerna är OK så är det helt klart intressant pris på dom! Den medföljande fällbara propellern påminner om sån där tunn och fladdrig inomhussnurra. Funkar säkert för dom som inte bryr sig om ”prestanda”. För vår del är det synd att det inte är ”vanlig” axel på motorerna, är inte helt lätt att hitta någon komplett fällbar snurra som passar direkt, men det finns lösning som jag ska presentera senare.
Mvh. Johan
Johan L
Mar 02, 2006, 01:59 PM
Hejsan!
Nästa omgångs tråd uppe nu! (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=486376)
Mvh. Johan
Silverhyddan
Mar 02, 2006, 02:11 PM
JAg menade naturligtvis att de är nyinkomna till Sverige :) Vad är det för diameter på axeln?
/MVH Roland
Johan L
Mar 02, 2006, 02:33 PM
Finns en "måttbild" nu!
Mvh. Johan
Silverhyddan
Mar 03, 2006, 01:46 PM
Så här långt är jag på mitt projekt! Det som ska göras härnäst är att lägga kolfiber över och under vingbalken. Det tar ALLTID längre tid än vad man tänkt sig. Men jag ska försöka att flyga den nästa helg!!
MVH Roland
Johan L
Mar 03, 2006, 03:28 PM
Hej Roland och ni andra!
Ser fram mot det färdiga resultatet! Verkar mycket lovande! Har du någon aning om vad vingen kommer väga färdig? Jag ligger i startgroparna att bygga något motsvarande till mitt nya ”hemliga” projekt som utvecklar sig riktigt bra! – Kärran har fått ett namn! "Arrow 150"
Mvh. Johan
Silverhyddan
Mar 03, 2006, 03:41 PM
Vingen väger 30 gram på bilden. Endast lättbalsa!! Gustavos vinge tror jag vägde 139 gram färdig. Kroppen väger 154 gram (Den på bild) med servo utan batteri.
MVH Roland
Johan L
Mar 03, 2006, 04:43 PM
Hejsan!
Om vingen nu väger runt låga 30g borde du väll inte komma upp i 140g om du kör med Oralight som väger 36g/m2 (http://www.buegelfolie.de/site.jsp?node_id=2005297165024257102&root_node_id=2005291154347495156)???? Vad tror du Roland? Min Softik 1.4 vinge väger 100g och den är klädd i Oralight.
Mvh. Johan
Silverhyddan
Mar 03, 2006, 05:56 PM
Jo men sen ska ju kolfiberbalkar på och även balsaflak så det blir en del
MVH Roland
Silverhyddan
Mar 04, 2006, 12:18 PM
Då var Kolfibern på plats på översidan. Vikt 57 gram
MVH Roland
Johan L
Mar 04, 2006, 01:36 PM
Hej Roland och ni andra!
När vi ändå är inne på ”vingar” så tänker jag ”tycka till” lite grann!
Sänk kraven på styrka och spar vikt! På en EL-Seglare som man bara tänker smygflyga för att hänga uppe så länge som möjligt behöver man inte alls ha någon stark vinge till. Min Softik 1.4 vinge är ett bra exempel på detta. Till början var jag mycket skeptisk till om den ”klena” Softik vingen skulle hålla för den ökade vikten som en EL-Seglare innebär. I början vägde EL-Softiken ca 560g alltså ca 230g mer än Original Softik utan EL. Visst märktes den ökade vikten på vingen som ganska fort fick ”bananstuk” vid hög belastning! OK, nu visste jag begränsningen och flög därefter, och nu massor av flygtimmar senare är vingen fortfarande hel bortsett från åtgärdat haveri för ett tag sedan.
Vingbalken består på Softikvingen endast av en stående 3x10mm furulist som på vingörona smalnar av. Fördelen med denna ”klena” balk är att kraften/påfrestningen fördelas perfekt över hela vingen.
Ett bra fullskala exempel är SuperSeglaren ETA på 31m spännvidd.
Kolla på denna bild! (http://www.leichtwerk.de/eta/images/galerie/marzinzik05.jpg) Vad tror ni hade hänt om dom vingarna vore helt stumma?
Bygg ”klent” och spara massor av värdefull vikt!
Mvh. Johan ”nördig” viktjägare!
Johan L
Mar 05, 2006, 05:48 PM
Hejsan!
Hur går det med era EL-Seglare?
Roland! Har ni planer på att flyga tillsammans uppe oss er? Om i så fall skulle vi kanske kunna gå ut med att nyfikna/intresserade kunde kontakta er?
Det är samma här nere, ska se om vi kan bli några stycken flyger tillsammans.
Mvh. Johan
Silverhyddan
Mar 06, 2006, 01:43 AM
Skulle vi inte flyga i Flugebyn? Vi hade tänkt komma ner till er. Jag Per Lennart Conny
MVH Roland
Silverhyddan
Mar 06, 2006, 05:40 AM
Ok! Nu ser jag. Det är inställt. Har inte talat med de andra men jag slulle tro att det blir så här: Kass väderlek Per och Jag flyger i KGA Är vädret ok så flyger vi med Lennart och Conny. Det är bara att kontakta oss om någon är intresserad
MVH Roland
Johan L
Mar 06, 2006, 12:26 PM
Hej alla ”X5J-extremister” ;)
Ja, tyvärr så var det nog lika bra att ställa in tävlingen på Flugebyn med tanke på all snö som gör det lite svårt att landa ”rätt” och det inte är så lyckat att doppa motorn i en halvmeter snö!
OK, skulle vi bara kört X5J-Extreme på tävlingen och det vore mulet som gör att man inte behöver tänka på landningspoäng så skulle det funkat till helgen, men det går fler tåg!
Nu vet jag inte om ni känner för att åka ”långt”? Annars skulle vi kunna fixa en ”X5J-Extreme-seminarium” på Ålleberg till helgen. Flygning kombinerat med lättsamt djupa EL-Segeldiskussioner mm i uppvärmd lokal.
Nä, nu ska jag återgå till min nya dragkraftsprovarmojäng jag håller på och fixa! – Rapport kommer!
Mvh. Johan
Johan L
Mar 07, 2006, 11:06 AM
Hejsan!
Då var ”dragkraftsmojängen” färdig och provad! Som ni ser på bilderna så är den byggd för att testa ”kompletta” plans dragkraft, alltså ”verkliga” resultat!
Premiärprovningen blev med ”BLK:n” Resultat – 700grams dragkraft med 11x6 snurra. Mer i ämnet senare!
Mvh. Johan
liukku
Mar 07, 2006, 01:23 PM
Hej
Johan, snyggt jobbat, hade varit kul och testa din rigg.
Har du kollat hur värdena stämmer mot teoretiska uppskattningar?
/Ville
Johan L
Mar 07, 2006, 02:28 PM
Hejsan!
Det stämmer ganska väl med ett ”beräkningsprogram” jag brukar använda! Där får jag fram ca 650g dragkraft med mindre ström/Amp än vad jag har. Om ni går in på denna sida (http://adamone.rchomepage.com/guide5.htm) och letar fram länken bakom
” To estimate the results of a given Motor & Prop combination” så hittar ni ett bra beräkningsprogram för EL-Motorer, ackar och proppar!
När det gäller dragkraftsprovaren så är den mycket enkel att bygga!
Mvh. Johan
Johan L
Mar 08, 2006, 03:32 PM
Hejsan!
Roland! Såg att du anmält din nya kärra, är den klar och hur blev den?
Sen kan jag nämna att jag var ute sent i em och testade ”BLK:n” i det fina men kalla vädret. Denna gång flög jag med loggern och mätte upp ca 10m/s i medelstig och peek 12-14m/s Riktigt bra siffror, särskilt med tanke på att så gott som alla stig och flygningarna inte var optimala pga störningar eller vad fan det nu är? Kunde också vara dom för ”klena” Servona som levde sitt eget liv? Alt både störningar och Servostrul? Jag har haft lite bekymmer med störningar ”glitchar” sista tiden som jag tyvärr inte har kommit underfund med.
Hur som helst så flög jag 4 starter och kunde pga ”strulet” inte dra upp BLK:n till rätt höjd utan fick nöja mig med flera stig. Trots detta så klarade jag mig mellan 30-40sek motortid för att flyga fullt vilket är mycket OK med tanke på 30-faktorn! Får jag bara bort ”bekymren” så går det säkert att banta bort ca 5sek motortid till?
Mvh. Johan
Silverhyddan
Mar 09, 2006, 02:55 AM
Ska ut och testa den idag! Återkommer med resultat ikväll. Har aldrig bantat ner något så mycket förrut. Vi får se om den håller. Tycker den verkar lite framtung. Både med och utan batteri.
MVH Roland
Silverhyddan
Mar 09, 2006, 09:07 AM
Hej igen!!
Då har jag provat min nya kärra. Vikten hamnade på 367 gr utan batteri. Vädret är inget vidare här nu. Blåser för mycket för en sådan modell. (Det gick bra att backa med den :) Hur som helst är jag helnöjd den flyger bra motorn drar bra. Är vädret det rätta så är jag övertygad om att det är en kärra som tar termik mycket bra.
MVH Roland
Johan L
Mar 09, 2006, 12:14 PM
Snyggt jobbat Roland!
Ser framemot vidare rapportering! Sen är det extra kul att det satsas på SP400 kärror och i med det visar att det inte behöver vara dyrt att hålla på med EL-Segel och att det går att få bra prestanda även med ”stenåldersprylar” Kör så det ångar ur 400:an Roland!
Hur går det för er andra? Det drar ihop sig nu!
Mvh. Johan
Johan L
Mar 10, 2006, 05:21 PM
Hejsan!
Jag vill önska alla deltagare i denna omgång lycka till! – Både i luften och vädermässigt!
Såg att det var runt 25st anmälda, och massor av SP400:a EL-Seglare! Kul att den typen är på väg tillbaka för det är faktiskt så att det kan vara ”räddning” för tävlandet med EL-Segel! Många har inte råd med 1000Watts monster, däremot en SP400:a EL-Seglare kan dom flesta få ihop för en ”billig” penning. Sen är det faktiskt riktigt kul och utmanande att optimera en 400-setup för bästa prestanda! Och det är jag inte själv om att tycka, det finns hur mycket som helst i ämnet! Känns lite som 400-motorer är mer accepterat utomlands än i Sverige?
Nä, nu ska jag fortsätta förberedelserna för helgflygning!
Mvh. Johan
Johan L
Mar 11, 2006, 01:22 PM
Så ja, då var denna omgång avklarad för min del med krasch och strul men slutande ganska OK ändå.
Vid testflygning med BLK:n innan ”dom 3 starterna” så fick jag ruskigt roderfladder, fick ner BLK:n hel. Kontrollerade allt och konstaterade att den ”starka” vinden i kombination med klena servon/installation var orsaken till ”fladdret” OK, påt igen, ny provflygning! Denna gång skulle jag dra lite försiktigare och starta i medvind istället! Visst, gick jätte bra ända tills ett ”vindkast” eller spaksjabbel vände upp modellen mot vinden som i sin tur resulterade i en vikning som övergick till en spinn som inte gick att häva pga att servona inte orkade dra rodren, sen dog ”BLK:n” Som tur var klarade sig vingen och RC/EL-prylarna, tror jag?
Haveriutredningen uttalar sig! Flygfarkosten var utrustad med för svaga Servon som i kombination med kyla gjorde dom ännu svagare. Piloten var medveten om detta och gjorde en start trots bekymmer vid flygningen strax innan haveritillfället!
Sammanfattning. Skulle farkosten varit utrustad med starkare Servon. Alternativt piloten låtit bli att starta med ”bristerna” så skulle haveriet aldrig inträffat!
Som tur var hade jag med mig Softik 1.4 som för dagen blev kombinerat med Simply Cool vinge. Eftersom det var ganska blåsigt runt 5-6m/s, säkert mer i byarna så kvittade vikten så jag slängde i PQ1800 XP acken. Och visst är det gött drag i Softiken med den acken 0-360meters höjd på 22sekunder betyder 16.3m/s i medelstig vilket är helt OK!
Men innan jag kom i luften så var det ”strul” – Jag hade ingen liten stjärnmejsel med mig som behövdes till att montera Coolvingen så jag fick ta sandpapper och slipa ner en vanlig liten mejsel innan jag fick dit vingen.
Första starten vågade jag inte dra upp Softiken till ”rätt” höjd eftersom det samtidigt var provstart, så det fick bli ett extra pådrag, och i med det ingen ”landning”
Andra starten var det bara att dra upp Softiken till runt 350meter och flyga fullt. Lyckades även knipa några landningspoäng.
Sista starten monterade jag loggern och mätte upp 360 meters höjd, men pga dålig flygning så var jag tvungen att dra på en extra gång. För att jävlas lite med mig själv så fick jag till en 27poängs landning som inte fick räknas!
Längtar redan till nästa omgång!
Mvh. Johan
Silverhyddan
Mar 12, 2006, 03:27 PM
Det var tråkigt Johan! BLK maskinen ser verkligen "död" ut på bilden som en nedskjuten fågel. Min flygning gick väl sådär. eftersom jag tappade proppen på andra starten och att jag inte var utrustad med reservpropp så fick jag flyga Astro Ch och den är TUNG märkte jag. Jag upplevde liknande problem som du med att det inte svarade som det skulle för stark vind för en så lätt modell. Jag har 1,5 kg dragkraft och kevlarsnöre och gummisnodd som du tipsade mig om. Hade en fundering från början att köra med push pull på rodren och med facit i hand så tror jag att jag bygger om det till nästa omgång. Hur som helst så var det riktigt kul det här! Jag fick blodad tand
MVH Roland
liukku
Mar 12, 2006, 04:00 PM
Hej gott folk
Som ni kanske sett på engelska tråden så kastade jag in handuken
efter allt för mycket strul med störningar och nåt fel med servona,
mina verkar för klena (tror jag, trallala). Skall utreda saken innan nästa gång.
Jag fick bra höjd i starten men förlorade säkert 50-talet meter på grund av allt tjorv. Sen var det villervalla hela tiden, så jag gav upp. Men vädret var bra om än ingen termik.
Som vi pratat om tidigare Johan så är det bara att gräva stora hål i plånboken och prova sig fram (Hacker B20-15L+4:1), den har växel 4:1.
Med det paketet får jag ner vikten från nuvarande 582 gram till ca: 500 gram, och det kan vara hela hemligheten, åtminstone i kolungt väder.
Det är bara att gratulera Johan, bäste nordbo verkar det som, grattis du också Silverhyddan som genomförde hela tävlingen. Och sen ska vi ju inte glömma Lennart heller, grattis Lennart.
Sist men inte minst kan vi ju vara riktigt glada; för ni slog ju Jo Grini, och det är väl det som räknas. :rolleyes: :)
Ursäkta, jag glömde av mig, som jag sa tidigare Johan, sluta inte med modellflyget bara för denna engångsmotgång
/Ville
Johan L
Mar 12, 2006, 06:44 PM
Hej alla!
Ja, är det inte väder som ställer till det så är det något annat som flera av oss fick erfara! Men visst ingår det att inte ta något för givet i spänningen! Det är surt när det händer, men det är bara att ta nya tag och alltid lär man sig något nytt!
Det var kul att Lennart och Roland fick till resultat denna gång! Och Stefan ökade på sitt resultat ordentligt, men synd om Ville!
Nästa omgång kommer nog Ville tillbaka i ”raketfart” En pigg Jo Grini som vill försvara Norges färger, Roland skruvar fast propellern, Lennart landar fullt och vi övriga har en bra dag – Då blir det fajt!
Hoppas också några fler vill prova på och ha kul! Hör ni det alla nyfikna!
När det gäller min ”BLK” så är det bara för mig att sätta igång med en ny sådan. Vi får se vad det blir för något, men ”konceptet” verkar rätt!
Sen råkade jag nämna till Ville något om ”EL-Segeldragracing” Hmm…
Nu är det bara att ladda och träna inför nästa omgång som är
helgen 15-16april. SFS ska försöka få till den inställda tävlingen
fram över också!
Mvh. Johan
Johan L
Mar 13, 2006, 11:57 AM
Roland!
Hur verkade "AG-Vingen"?
Mvh. Johan
Silverhyddan
Mar 13, 2006, 12:44 PM
Den är bra, riktigt bra tycker jag. Även Lennart och Frank här i klubben tycker den flyger bra. Här kommer en bild från tävlingsfältet i helgen :)
/Roland
stflyer
Mar 14, 2006, 04:07 AM
Hej!
Kul flygning blev det den här gången. Speed 400 verkar vara en mycket bra motor till denna tävlingsform, om kärran bara är så stor att den syns på höjd. Bilden visar mina ihoprafsade delar. Nano Floh elektrokropp (moddad fena) och friflygvinge (nåt brorsan byggde för länge sen). Färgvalet var inte så bra kanske. Efter en liten stund syns bara den vita kroppen mot den blåa himlen. Plastlådan bredvid planet innehåller mottagare, servo och ett tidtagarur så att motortiden loggas exakt vid start och stopp. Funkar bra.
Jag kan knappt vänta till nästa tävlingsomgång.
Stefan
PS Johan L ser ut att ha fått fel plats i Bursons lista.
Johan L
Mar 14, 2006, 10:21 AM
Hejsan!
Fränt bygge Stefan! Jag förstår att du hade bekymmer med att se modellen mot det ”blåa”
På något konstigt sätt så funkar X5J-Extreme riktigt bra trots blandning av det mesta. Allt från EL-Seglare med friflygvingar till 1000watts monster! Och alla har möjligheten att få till ett bra resultat, samt ingen verkar ha ont av att en ”simpel” Seglare med en 400:a kan vinna en omgång. Apropå 400:a så var det många sådana denna omgång och jag misstänker att det blir ännu fler nästa omgång. Fick föresten ett mail från ”eXtreme-Robert” där han hoppades att jag skulle bygga en ny ”BLK” eftersom han tyckte ”konceptet” är intressant! – Kul med såna mail!
Så nu funderar jag på vad man ska satsa på till nästa gång? En ny ”BLK” ,”Trimma” min borstlösa Softik för ännu mer fart. Eller göra ett ryck med mitt ”hemliga” projekt?
Det är allt tur att det är ett tag till nästa omgång fast det är som Stefan sa ”Jag kan knappt vänta till nästa tävlingsomgång”
Roland! Du verkar nöjd med din nya kärra så tycker du jag ska satsa på
”AG-Profil” om jag får tid till att bygga en vinge.
Mvh. Johan
Ps. Undrar om det är OK att ställa upp 2 gånger på samma omgång?
Silverhyddan
Mar 14, 2006, 02:54 PM
Det tycker jag du ska göra! En i klubben här blev så inspirerad så jag fick lov att skriva ut profilerna omedelbums till honom!!
Efter helgens bravader så har jag bestämt mig för att även ha en 2 meters med samma koncept. Orsak...För att kunna flyga hyfsat även om det blåser lite för det kunde jag konstatera att det är inget att flyga med om det blåser. den flög ändå bättre än en bluephonix.
/Roland
Silverhyddan
Mar 14, 2006, 02:58 PM
Slänger ut en fråga.........Vart köper ni höjdmätare och vad kostar en sådan?
Kan vara bra att ha tror jag
/Roland
Johan L
Mar 14, 2006, 03:30 PM
Hej Roland!
Finns lite olika höjdmätare/Logger men den typen jag, Ville och Jo har kommer ifrån http://www.hexpertsystems.com/zlog/
Mvh. Johan
Silverhyddan
Mar 14, 2006, 03:50 PM
Tack för ett snabbt svar! Vad behöver jag mer än den? USB/Serialinterface för att få infon i Datorn
MVH ROland
Johan L
Mar 14, 2006, 04:49 PM
Hej!
Du behöver antingen en USB eller seriell Interface Adapter + programvara i datorn. Jag kör med Seriell och det funkar utmärkt.
Mvh. Johan
Johan L
Mar 14, 2006, 05:15 PM
Hejsan!
Inspirerande Lättbygge! (http://gustavo.exel.com.br/rc/fleet-ditinho/index.html)
Mvh. Johan
Silverhyddan
Mar 21, 2006, 05:34 AM
Hej allihopa!
Råkade ut för ett missöde i helgen som gick rätt bra ändå. Tappade bort min mini-Allegro upp i luften. Släppte blicken ett par sek och då var den borta!?!?
Styrde svagt dyk och högervarv hela tiden utan att ha en aningom var den befann sig. Efter en kvart fick jag se en pinne sticka upp på isen ett par hundra meter bort. nosen hade gått sönder men är lagad nu. Det jag fick se var att fartreglaget var bränt på ett par ställen. Nu till min fråga: någon som vet hur mycket amp en 400 med växel drar?(3 lipo) 12x6 prop. Bytte från 11 till 12. Något kan ha hänt uppe i luften just när jag vände bort blicken men det är ju bara spekulationer.
MVH Roland
Johan L
Mar 21, 2006, 01:50 PM
Hej Roland!
Skönt att kärran klarade sig någorlunda!
Vet du om motorn låg o ”brände” på backen eller hände något i luften?
Min motsvarande setup drog ca 15-16Amp med 11x6, så med 12x6 borde det bli några Amp till.
Mvh. Johan
Silverhyddan
Mar 21, 2006, 03:02 PM
Motorn var ju avslagen när jag tappade bort den. drog en kort gas kan jag inte se den så kanske jag kunde höra den! men den låg inte och brände........hur som helst så har jag ett reglage till som klarar lite mer så vi kör med det istället.
MVH Roland
Johan L
Mar 21, 2006, 03:45 PM
Hejsan!
Det är inte lätt när man har beslutsångest! Jo, frågan är vad jag ska satsa på/bygga ihop den närmsta tiden? Tiden går fort och konkurrensen lär öka ordentligt desto varmare vi får och med det mindre ”köldpoäng” Men nu kommer termiken kanske någon tänker, visst, men det är nog inte fel att utgå från ”icke termik” om man vill vara säker på att nå Ok resultat oavsett väder!
Hur som helst så har jag börjat på en ny vinge som kommer sitta på något. Vingen blir på 160cm, 26kvdm, rak mittbit med klaff och förhoppningsvis mycket lätt. Det har börjat bra viktmässigt. Första yttervingen är nästan klar och väger fn 11gram, så färdig utan klädsel bör yttervingen hamna under 15gram?
Mvh. Johan
Silverhyddan
Mar 22, 2006, 08:04 AM
Det ser bra ut johan! Min allegro-vinge väger 125 gr. Klaff är bra att ha. Det plockar du poäng på.
MVH Roland
Johan L
Mar 25, 2006, 06:01 PM
Hejsan!
Här kommer en liten rapport om lite av varje!
Mitt vingprojekt går tyvärr lite sakta men andra vingspetsen är klar ändå. Mittdelen på vingen måste jag vänta tills kroppen av något slag är färdig. Här är ”bekymret” Jag vet inte riktigt vad det ska bli för något? En ny ”BLK”, superlätt borstlös historia, eller borstlös ”supervärsting” ????
Tog en tur till AirEl i torsdags och provianterade lite bla en LiPo-balanserare som inte är fel om man vill få ut max och är lite rädd om sina LiPos! Sen råkade jag även köpa en Jeti Advance 40 Plus reglage också! Typisk bra att ha reglage om man får för sig att nyttja hela kapaciteten i min QP XP 3C1800 LiPo. Alltså ca 350-400Watt under en kort stund. Bra att ha om tex Ville blir ”besvärlig” Var inte orolig Ville! – Jag har ingen motor till den effekten (ännu)
Sen har jag också små testat lite ”Watt” på min Softik och gjorde en intressant iakttagelse! Jo, jag gjorde ett ”Watt-test” med en full laddad LiPo (1800) som höll hobbyrumstemp ca 18grader, sedan gjorde jag motsvarande test med LiPon ”förvärmd” till ca 25grader och fick ut ca 15watt extra! Så här märkte man att LiPos tydligen är riktigt känsliga för ”låg” temp?
Var ute och ”testflög” dom olika ving/propeller kombinationerna på min Softik idag för att ”slutgiltigt” konstatera prestandan på Softiken och fick fram följande resultat. Max medelstig är runt 16.5m/s vilket betyder att jag minst får 20sek motortid under bra förutsättningar när jag vill vara säker på att flyga fullt med Softiken!
Nu vet jag inte om ni är intresserade av siffror? Men ska man tävla i EL-Segelflyg så är det massor av ”siffror” som gäller!
Nu kör vi! Min Softik drar ca 230watt med 1800 LiPon vid bästa stig/propp, Softiken väger som lägst med den acken 500g. Detta betyder effekt/viktförhållande på ca 460w/kg.
Byter jag ut 1800 acken mot min 1200 ack som är 50g lättare så väger Softiken 450g. Nu drar Softiken med 1200:an ca 210watt, alltså 20watt mindre! Sämre stig? Svar nej! Det blir samma effekt/viktförhållande eftersom modellen blir lättare!
Om man nu byggde en riktigt lätt EL-Seglare som tex väger flygklar 350g (jo då, det går!) så räcker det med ca 160watt för att få 460w/kg! Om vi fortsätter med exempel, får man ihop en kärra som väger 400g och har 250watt så betyder det ca 625w/kg! Nu börjar det likna något! En F5F EL-Seglare (10cells monster) brukar ligga runt 600-700w/kg och kanske runt 30m/s i stig, visst, nu är dom jävligt ”slimmade” och går lätt i luften! Men nu ska man veta att dom är ”tunga” (1,5 – 1,7kg) och behöver bortåt 1000watt för att få den prestandan! Nu behöver vi inte den farten, men för att hänga med dom ”vassa” borstlösa killarna i X5J-Extreme och ligga på 15-20sek motortid utan termik (vintertid) så behövs det nog mellan 350-500w/kg beroende på modell. Tja, detta är ju inte helt lyckat för plånboken om man har en tung kärra! Watt kostar! Så om man inte vill belåna huset så gäller det att skaffa lätta prylar = mindre Watt! Eller också kör man med SP400 Seglare som är ett utmärkt och roligt alternativ om man vill plocka poäng till låg kostnad.
Hoppas nu att jag inte har skrämt iväg någon med allt ”Wattande” utan istället försökt förklara att det finns alla möjligheter att få till bra resultat i X5J-Extreme även med små resurser om man lägger lite tanke bakom det!
Mvh. Johan
liukku
Mar 25, 2006, 07:34 PM
Hej alla
Kul att läsa lite wattal, (är man normal då)?
Väntar nu på min nya Hacker B20L-15 med 4:1 växel och en
Hacker X-30 Regler (5-10NC/2-3LiPo) fartreglae.
Reglaget är en billigare kinesisk variant som lär ska funka.
För första gången handlade jag från Höllein i Tyskland, får betala 171 Euro,
(ca:1600 :-), och det är ju vad jag får betala för endast motorn i Sverige.
Synd att våra handlare inte kan hålla samma priser, det kan ju leda till att vi
snart inte har kvar några inhemska handlare.
Jag satsar på att få ner modellen till 500 gram och kanske ännu lättare om
jag byter ack, vi får se.
Fick tillbaka min MPX 4000 i fredags, gud så skönt, nu kan man börja flyga igen.
Kollade nuvarande setup idag innan Plettisen åkte ut.
Den håller i snitt 15-17 amp vid 10 volt en bra stund.
Varvtalet var ca: 8500-8800 Varv/min med Aeronaut 10x6.
Ska bli intressant att se hur Hackern står sig i konkurensen.
Nu är det bara att riva ut gamla motorspantet och bereda
plats för Hackern som verkar löjligt liten i jämförelse med Plettisen.
Jag har ställt in mig på att draget inte blir lika bra utan satsar
som sagt på lätt modell.
Enligt specen skall jag bara kunna ta ut 13 amp. kontinuerligt och
20 amp. kortvarigt ur Hackern.
Ja , det blir spännande och se vad man har dragit på sig.
Jag väntar också på att få en ny vingspets till Pike Superior´n.
Skall byta ut Mpx Poloservona mot Volzservon (Micro Star X digital).
Slutligen kan jag meddela att Orbo/Multiplex i Tyskland har löst problemet med
kompabiliteten mellan nya versionen av Mpx DS IPD (9 kanalare) och Poloservona.
Servona funkade perfekt med andra mottagare och äldre versioner av Mpx DS IPD.
Kul att se att ni är så flitiga i era byggen, försöker själv lite grand men det går trögt
för mig.
Vi höres i nästa drabbning.
/Ville
Johan L
Mar 26, 2006, 04:38 PM
Hejsan!
Ska bli intressant och se hur köpet och Hackern funkar! Du får rapportera vidare Ville! Jag tror det blir jätte bra till ”Besten” – Både lättare och mer Watt!
Jo, jag nämnde ”bygga lätt” i mitt förra inlägg och har nu plockat ihop en
EL-setup som jag tänker använda i något lättbygge.
Om ni tar en titt på bilden så väger följande där 180gram och kan ge
ca 170-180Watt under 15-20sekunder vilket är OK på en lätt EL-Seglare!
Någon kanske reagerar på att jag kör med ett 30Amp reglage, men jag har mätt upp 25Amp i startström och det först tänkta Jeti 18 reglaget klippte när man drog på för fullt med nyladdad Ack! Och man vill ju kunna få ut max direkt!
Mvh. Johan
Johan L
Apr 01, 2006, 04:05 PM
Hejsan!
Nu närmar det sig igen! – Nästa omgångs tråd är uppe nu! (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=499435)
Bäst att jag springer ner direkt till hobbyrummet och sätter fart så jag får ihop något flygbart med prestanda!
Mvh. Johan
liukku
Apr 01, 2006, 05:33 PM
Hej!
Idag blev jag klar med motorbytet och jag uppnådde mitt
mål att komma under 500 gram, nämligen 493 gram,
(tyvärr blir det 501 gram med loggen). I övrigt lika
tidigare. Byter jag nu ut acken till en Flight Power-EVO800-3S1P
som lär ska tåla 20 amp. och 30 amp. kortvarigt, ja då får jag ner
vikten ytterligare 30 gram, det vore inte dumt.
Passade på att sätta in nya servon Gws IQ-120 BB, kullagrat,
något högra än tidigare Gws-servon som vara glidlagrade.
Imorgon, läs söndag 2 april, ska jag vårsträcka upp klädseln och
kanske vaxa Simply´n, så det är bäst att ni ser upp. :)
Skickar med lite bilder. Roligt att se hur avslöjande kameran är,
den ser varenda miss i gjutningar mm.
...tills vi ses igen.
ps.
kunde inte låta bli att skicka med en bild på en 10-årig
trotjänare som jag har sålt till en ung förmåga i Dala Järna.
Tyckte att det var bättre att nån som verkligen vill flyga
pylon tar över den, men saknaden är redan stor :(
.ds
/Ville
Johan L
Apr 02, 2006, 01:48 AM
Hej Ville!
Jag får gratulera till ditt uppnådda viktmål! Visst blir det skönt att slippa dra upp massa ”onödig” vikt i skyn!
Du nämnde Flight Power-EVO800-3S1P. Om jag hittade rätt uppgifter så väger den acken bara 70gram? Om prestandan och vikten stämmer så skulle den acken vara suverän om man håller sig mellan 15-25Amp! Jag har kollat lite på E-Powers 1000mAh med motsvarande prestanda och den väger 92g. Vi får forska vidare i ”optimala” ackar!
Lycka till med provflygningen Ville!
Mvh. Johan
Ps inlägg nr 100! – Det tar sig! :D
vBulletin® Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.